Länge leve (bok)bloggen

Apropå det med att bloggen fyllde två år igår  – vilket jag som sagt skulle missat om inte wordpress hållit koll på det – tänkte jag lite på det där med livslängd på bloggar. I våras läste jag en artikel om bokbloggars livslängd (vilket jag skrev kort om då) och det är så att många bokbloggar når två-års-strecket, knappt eller precis, och att de sedan dör. Okej, dör är ett rätt starkt ord, men de som bloggar verkar någonstans efter cirka två år tappa intresset.

Det stod inget i artikeln om varför bloggarna slutar uppdateras. Själv tänker jag att bloggar som handlar om att läsa borde vara lite mer långlivade. Min tanke är att om man gillar att läsa kanske man också gillar att skriva och då skriver man kanske vidare på sin blogg fastän man inte har hundratals (eller tusentals!) följare. Skrivandet i sig kanske kan vara roligare än att man ska bli läst? Dessutom, genom att lista lästa böcker får man en överblick så man att lättare kommer ihåg vad för litteratur man tyckt om. Fast det är väl så jag fungerar. Jag läser, skriver om vad jag läser, och jag skriver och skriver om det. För jag gillar att skriva. Ibland är det annat som tar kraft och tid men bloggandet vill jag ändå inte vara utan. Dock kan jag förstå om idéerna till vad man ska blogga om kan tryta, liksom orken, och att det kan vara orsaker som får många att sluta blogga.

Det finns såklart fler orsaker än så till att en blogg upphör. Kom gärna med egna funderingar kring detta. Hur som helst, det jag ville säga var i alla fall att jag håller tummarna för ytterligare två år, och många fler därefter. För mig och alla andra 😉

 

 

2 reaktioner på ”Länge leve (bok)bloggen

Kommentera

