Karaktäristiska röster

Karaktärerna man skriver om bör ju ha sina personligheter för att det ska bli intressant att läsa. Här kan man tänka på saker som hur de klär sig och för sig och hur de talar för att de ska utmärka sig från de andra karaktärerna.

Konsten att skapa runda och tredimensionella karaktärer skriver många om som ger skrivråd. Ett tips som jag försökt ta till mig är att tänka på att iaktta min omgivning. Att härma hur någon låter är ju lite svårt i en text, till exempel om någon har en nasal eller hes röst. Då blir det kanske att man skriver ut det på något fiffigt sätt för att läsaren ska ha med sig det varje gång just denna karaktär yttrar sig. Men annars kan man ju studera sin omgivning. Hur talar familj, vänner, kollegor och andra du träffar? Har de något utmärkande sätt som man kan härma för att öva sig på att gestalta en karaktär? Det kan vara en roligt skrivövning att testa. Desto mer man övar desto bättre blir man ju.

Jag håller fortfarande på och lär mig. I det manus jag redigerar har jag flera tonåringar. De är rätt lika i hur de uttrycker sig, så jag ska se om jag kan fånga deras röster än bättre. To be continued 🙂

2 reaktioner på ”Karaktäristiska röster

  1. Hej!

    Vilken fin blogg du har, roligt att läsa någon som fortfarande är så dedikerad efter så lång tid 🙂

    Ja, det där med karaktärers röster är verkligen spännande, men svårt också. Jag har av någon anledning allra svårast med de typer av karaktärer som mest liknar mig själv. Kanske för att det är svårt att ha en uppfattning om hur man själv låter. Och det allra enklaste är folk som är lite tystlåtna och korthuggna (haha, så klart…), eller gamla, eller lite griniga. Hm, jag undrar vad det egentligen säger om mig?

    Började precis nyligen blogga om mitt skrivande själv, av liknande anledning som du. Jag behöver något som motiverar mig och peppar mig för att komma framåt och inte ”halka ur” skrivandet. Lustigt nog är jag också socionom med två katter, med en jättestark längtan efter att få arbeta med skrivande istället för med socialt arbete, eller i alla fall kombinera de två på något sätt.

    Ser fram emot att fortsätta läsa din blogg!

    /Linda

Kommentera

