Hitta inspiration

Jag kan inte påstå att jag letar inspiration för att kunna skriva. Det jag skrivit har liksom alltid kommit till mig och mer eller mindre krävt att få bli berättat. Ja, undantaget de otaliga övningar jag gjort under olika skrivarkurser, för då har jag fått bortse från inspiration och ögonblick av idéer som dyker upp i huvudet, utan snällt fått skriva enligt övningens alla regler.

Inspiration till en särskild historia kan dyka upp i lite olika sammanhang. Stephen King skriver i sin bok Att skriva – en hantverkares memoarer att en liten idé, bara en mening, kom till honom på ett flyg och att detta utvecklades till hans roman Lida (ni vet den med galen kvinna som håller en författare fången). Inspiration till en berättelse kan för mig bestå av ett husområde – ganska ofta tilltalas min berättargen av olika sorters villaområden och hus som ligger lite för sig själva i lantlig miljö. Vissa filmer med lätt action och mycket känsla skapar också inspiration. Finns sånna filmer tänker du kanske nu, och ja det gör det. Tänk Spidermanfilmerna, de har något visst som jag gillar (bortsett från trean med Tobey Maguire). Annat som kan trigga min idé- och inspirationsnerv kan vara någon som sitter själv på ett fik, eller som jobbar där. Jag kan alltså hitta inspiration lite här och var, men det är sällan jag förvandlar det till en historia, däremot kan jag ta med känslan av att vilja skriva för att använda i de skrivprojekt jag har pågående. För inspiration är oftast inte mer än en touch av skrivlust och en längtan att förvandla skrivviljan till något konkret.

Men jag skriver inte enbart på inspiration, då skulle det inte bli mycket skrivande gjort. Nej, ska jag skriva skriver jag oavsett om skrivlust infinner sig. Viktigast är att orken och huvudet finns med, och den varan har det däremot varit lite mindre av den sista tiden, men jag hoppas att sommaren kommer vända den trenden. Bara första tröttheten av att börja ett nytt jobb lägger sig.

2 reaktioner på ”Hitta inspiration

  1. Ah, jag känner verkligen igen det där med att bli inspirerad till att skriva av olika situationer eller platser! Du formulerar det väldigt väl. Det är som om vissa stämningar man kan hitta här och där liksom plockar fram skrivlängtan i en, helt utan att det går att sätta fingret på vad det är som gör det. Men det är verkligen härligt!

    /Linda

Kommentera

