Ull – Hugh Howey

ull hugh howeyUll (Wool) är en tegelsten i inbunden form, men dess 571 sidor tog jag mig igenom på två dagar så nog är boken rätt lättläst och en riktig bladvändare, men bra… Jag vet inte riktigt.

Handling
Hugh Howey beskriver en dystopiskt framtid där människan lever i en enorm silo, som sträcker sig långt ner jorden med uppemot 150 våningar. Alla tankar om vad som kan finnas utanför silon tystas snabbt ner och eventuella önskemål om att lämna den straffas med att få önskan uppfylld. Alla som lämnar silon utsätts för giftig luft och dör såklart omedelbart. Oron för uppror är stor och hemligheterna många. Bokens hjältinna får man vänta på ett tag, men hon är väl värd väntan, och sedan är det inte en lugn stund.

Min reflektion
Ull är en märklig titel och även om den får sin förklaring rätt snabbt, tycker jag den är hyfsat fånig. (Och kanske är boken lite fånig också.) Jag gillar att Ull är spännande, intresseväckande och fantasieggande – som tanken på att befinna sig i silons djup och fundera på hur den fungerar liksom det samhälle som byggts upp därinne. Men annars… Karaktärerna staplas lite på varandra och det dröjer som sagt innan hjältinnan dyker upp. Flera karaktärer följs och kanske hade jag hellre haft ett fåtal att följa, men eftersom deras livslängd inte alltid är så lång har det kanske sina naturliga orsaker.

Jag kikade lite snabbt på nätet för att få ett hum om Ull och vem Hugh Howey är. Ull var en egenutgivning på nätet vars popularitet fick Howey att skriva mer på den och utöka den. Ull har också fått filmrättigheterna sålda och jag kan tänka mig att den kommer göra sig bra på filmduken. Där blir förhoppningsvis dialogerna aningens bättre än bokens.

Ull är en snackis och många läser den. Jag förstår varför. Även om jag kanske låter motspänstig, så tycker jag att den var okej, men att den kunde varit ännu bättre. Kanske tajtare och lite mindre beskrivande. Men bortsett från det… Vill du ha lite dystopisk spänning, ja då räcker den gott och väl.

 

En reaktion på ”Ull – Hugh Howey

Kommentera

