Svårfångad läsning

En del skönlitteratur är så enkel att läsa. Vissa böcker fångar en från första meningen och andra kräver lite mer av en. Neuromancer som jag läser nu har inte varit lätt att komma in i men jag vet inte om det är bokens fel eller mitt för distraktionerna har varit många vid varje läsning. Badande människor, getingar, sol som sticker i ögonen, en domnande bak, en lockande picknick-korg… Okej, det är nog mer mitt fel än bokens. Men än är det inte läge att ge upp. Boken packas ner i utflyktsväskan med badkläderna och så fortsätter jag att försöka låta mig fångas av den.

3 reaktioner på ”Svårfångad läsning

  1. Eller också ÄR den svårläst! Vem vet! Jag har sedan en tid tillbaka lagt ifrån mig böcker som inte fångar mig åtminstone relativt snabbt. Tänker: varför lägga ner tid på nåt som inte verkar ge mig annat än ”jag måste” när världen är så full med böcker och andra fångar mig mer eller mindre omedelbart. Det är ju inte bara handlingen det är frågan om utan även språket. Inte minst språkhanteringen skulle man kunna säga.

Kommentera

