En smakebit på söndag – Svindlande höjder

en smakebit på söndanSommaruppehållet är över, det är dags för smakebitar hos Flukten fra virkeligheten igen. Min smakebit kommer idag från en känd klassiker. Ödesmättat, eländigt, tragiskt och fängslande, Emily Brontës Svindlande höjder.

Catherine uttrycker för första gången sina känslor för Heathcliff inför en av tjänarna i huset:

Vad skulle mitt eget liv ha för mening för mig om det utgjorde hela min tillvaro? Mina stora sorger här i världen har varit Heathcliffs sorger, jag har sett dem och upplevt dem en efter en från första början. Det är han som är meningen med mitt liv. Om all annat skulle förgås men han var kvar så skulle jag fortsätta att finnas till, och om allt annat fanns kvar och han förintades skulle hela universum förvandlas till något hemskt och främmande. Jag skulle inte höra dit längre. (s.108)

Svindlande höjder

 

 

 

11 reaktioner på ”En smakebit på söndag – Svindlande höjder

  1. Denne prøvde jeg meg på sist sommer. Den er jo en klassiker og så mange liker den, så jeg tenkte den måtte være en av de bøkene man bare må lese. Men jeg kom ikke igjennom den. Jeg ble så irritert på Heathcliff, tror jeg mest det var, at jeg la boken fra meg. Det kan godt være at den fortjener et forsøk til, men ikke akkurat nå 🙂

Kommentera

