Bokbloggsjerka – Mina namn!

Annikas bokjerkaDen här helgen fick jag fundera en del på Annikas bloggjerka-fråga: Finns det något särskilt du brukar haja till över när du läser en bok? Men så kom jag på det.

Jag brukar haja till över att ungdomsboksförfattare snott mina karaktärers namn! Hur kan vi, helt oberoende av varandra, välja exakt samma namn till våra ungdomsböckers huvudpersoner?

Min gissning är att vi är trendkänsliga och att trenderna sträcker sig över internationella gränser för det här fenomenet gäller inte enbart de svenska författarna. Om man skriver en ungdomsroman, eller en roman överhuvudtaget, är man mycket noga med namnen till sina karaktärer. De ska stämma med den sociala bakgrunden, kulturell och nationell tillhörighet, spegla en viss tid, karaktärens personlighet o.s.v.

Så nog hajar jag till när jag ser mina karaktärers namn i populära ungdomsromaner. Fast att namnen krockar är inga problem för i den takt jag skriver hinner nya namntrender komma och gå och jag blir säkert tvungen att döpa om alla 😉

Bild från dn.se
Bild från dn.se

 

8 reaktioner på ”Bokbloggsjerka – Mina namn!

  1. Åh det förstår jag att du hajar till för! Namn på karaktärer är ju väldigt viktigt med, ett felaktigt namn eller ett namn som inte känns passande kan man också haja till inför.

Kommentera

