De där litteraturprisen

Då har en ny litteraturprisvinnare förkunnats. Denna gången gäller det det prestigefyllda Nobelpriset. Fransmannen Patrick Modiano kammade hem vinsten.

nobelprismedaljen 2Det säger mig ingenting. Inte för att jag förväntade mig ha värsta kollen. De där författarna som är tippade att få priset, brukar vara författare jag sällan läser. Anledningarna till att de är olästa är flera. En är att jag är rätt förtjust i populärlitteratur, den där som är rätt mainstream och lättläst – inget ont om den för det om någon nu får för sig att jag klankar ner på den. Nobelprisvinnarna i litteratur brukar skriva ”fin” skönlitteratur. För mig innebär att det att det är en sorts litteratur som jag inte alltid orkar läsa. Jag vill gärna ha något som är rätt lätt att sluka snabbt, något jag känner igen och något som gör att jag mår bra. En annan anledning till att jag inte läst nobelprisvinnare i litteratur är att jag faktiskt inte brytt mig. Tidigare. Så jag har en massa års läsning att ta igen. För nuförtiden kan jag känna mig lite nyfiken och de där lite ”svårare” böckerna slinker igenom mitt nät av chick lit, ungdomsromaner, storsäljande dystopier och fantasy.

Det gäller att vidga sina läsvyer emellanåt tänker jag. De där litteraturprisförfattarna får väl helt enkelt plockas med hem från biblioteket någon gång då och då. Åtminstone så jag vet vad det är jag ratar.

 

 

4 reaktioner på ”De där litteraturprisen

Kommentera

