Antalet ord i ungdomsromaner

Med ett ungdomsmanus under arbete funderade jag lite på hur många ord ungdomsböcker brukar innehålla. Efter lite nätletande hittade jag bland annat besked hos Boktycke som skriver att en ungdomsroman i genomsnitt består av 55000 ord.

I nuläget ligger mitt manus på 63 320 ord, vilket har gett 180 sidor med 1,5 radavstånd och ”normala inställningar” för marginaler. En del kommer säkert hända med både ord och sidantal när det blir dags för en ny redigeraromgång, men det var lite roligt att jämföra hur mycket  jag har skrivit och hur det brukar vara.

En lärare från den skrivardistanskurs jag gick i för några terminer sedan tipsade om att det är bättre att från början ha för många sidor eftersom det ofta tas bort en hel del när ett manus väl blir antaget av ett förlag. Men utan att man för den sakens skull överdriver det för myckna förstås.

 

4 reaktioner på ”Antalet ord i ungdomsromaner

  1. Som Anna skriver kan en bok för lite äldre ungdomar vara betydligt längre. Jag skrev ett inlägg om just antalet ord i olika ungdomsböcker för ett tag sedan, jämför man några av de stora så går det från dryga 70K till nästan 150K! Alltså är det nog bättre att fokusera på att göra storyn så bra som möjligt så får orden bli så många de blir! 🙂 Du kan läsa mitt inlägg här: http://www.charlottecederlund.se/2014/04/word-count.html

Kommentera

