From Dead to Worse – Charlaine Harris

harris_from_dead_to_worseCharlaine Harris böcker om sydstatstjejen Sookie Stackhouse som har telepatiska förmågor och är vän med olika övernaturliga väsen som vampyrer, shapeshifters och älvor är oftast lättlästa, spännande och underhållande, även om detta kan variera en aning böckerna emellan.

Handling
From Dead to Worse är bok nummer åtta, av hittills 14 böcker, i en serie som även kallas Southern Vampire Mysteries eller TrueBlood (som ni kanske sett som tv-serie?). Handlingen är lite klen och jag undrar när den där stora spännande händelsen ska inträffa. I mitt tycke kommer den aldrig. Sookie hamnar i kläm mellan två fraktioner av varulvar. Hon får veta att hon är släkt med ett renblodigt övernaturligt väsen och att hon därmed också har en aning övernaturligt i sig. Men vad händer annars? Sookie jobbar på baren, umgås med sin inneboende  som naturligtvis är häxa och funderar över fd pojkvänner, två vampyrer och en weretiger (vet inte riktigt vad det översätts till…). Hon försöker undvika en fiende och lyckas lösa det mesta som hamnar i hennes väg, med hjälp av sina övernaturliga vänner förstås.

Min reflektion
Som jag skrev är böckerna både spännande och underhållande, och det tycker jag även nu trots att From Dead to Worse inte har det jag hoppats på av händelsetoppar. Det flyter på, går lätt upp och ner, och ger en stunds go’ läsning. Jag är nöjd, men inte mer.

 

2 reaktioner på ”From Dead to Worse – Charlaine Harris

Kommentera

