Nu med skrivtips och övningar

Vad är väl bättre än att låta mörka november bli den månad när jag börjar med något nytt i bloggen? Det mesta är sig likt men som ni nog ser har bloggen fått nytt utseende och om ni är nyfikna på mitt, kan ni kika in under fliken Om mig 🙂

Helt nytt är att jag emellanåt kommer skriva om övningar, råd, boktips och annat skrivrelaterat som kan vara nyttigt i en skrivprocess.

Jag, som skrivit sedan jag begrep mig på konsten att skapa meningar, lär mig fortfarande mycket om skrivprocessen och tycker inte att någon övning, eller något råd, är för litet eller för stort. Jag skriver efter min förmåga och lär mig om mina svagheter och styrkor hela tiden. Mitt skrivande befinner sig i en ständig utveckling och värsta kritikern är oftast jag själv. Kanske är det så för dig med?

SKRIVTIPS 1: ATT LÄSA
Oavsett om du läser ofta eller sällan, blandar genrer eller inte, måste jag hålla med många före mig (författare, skrivkursledare mfl) om att läsa många böcker är bra för skrivandet.

När jag började skriva hade jag inte en tanke på att en berättelse bör vara uppbyggd på ett visst sätt med dramakurvor och klimax. Jag bara skrev. Och jag följde kompositionen för hur man bygger en berättelse för att fånga intresse från läsaren med dramatiska kurvor och berättelsen klimax, dess upptrappning och nedtrappning*. Det var bitar jag lärt mig automatiskt genom att läsa mycket.

När jag läser fångar jag även upp detaljer som hur dialoger kan utformas, hur scener tar vid och slutar eller hur kapitel inleds och avslutas. Nu kanske du tänker att jag härmar dem jag läser? Nej, för det jag skriver gör jag till mitt, och böckerna fungerar som lärare. De ger mig verktygen men jag måste lära mig att använda dem.

* Ett bra inlägg om berättelsens komposition är Hanna Höglunds på Debutantbloggen, Att trappa upp en val. Det är väl värt en titt.

7 reaktioner på ”Nu med skrivtips och övningar

  1. Samma här, jag bara skrev på någon slags känsla. Även om grunden fanns är jag helt övertygad om att lite nörderi med åren har gett mig mer kött på benen att berätta en historia som faktiskt håller ihop. Kul att läsa dina funderingar i ämnet!

    • Tack! Alltid så roligt att fundera på detta hur läsandet kan bidra till att man blir bra på att skriva, För mig är det en självklarhet. Skriver jag uppsatser på universitet läser jag uppsatser för att själv hitta bästa vägen för mitt eget. Och ändå blir det ju min uppsats. Samma med böcker. För att skriva fantasy, läs fantasy, osv… 🙂 Och att lägga till några skrivböcker och någon skrivarkurs eller två, det tror jag verkligen kan hjälpa en att se på sin egen och andras texter med en klarare blick. Som du säger, ge en kött på benen. 🙂

Kommentera

