Cliffhangers och darlings

Inte nog med att jag dödade en stor darling idag (en hel scen försvann, vilket motsvarade drygt en och en halv sida) så har jag även börjat fundera på det där med cliffhangers. En cliffhanger, om begreppet är obekant, är när ett kapitel avslutas på ett sådant spännande sätt att läsaren vill fortsätta läsa nästa genast.

Ett fåtal av mina kapitel har cliffhangers, men annars rundar de av kapitlet och scenen på ett lite mjukare sätt. Men en del människor med erfarenhet, som sådana som jobbar på förlag, typ redaktörer, lektörer eller författare… de menar att en cliffhanger skapar just den där bladvändande effekten som gör att boken blir läst.

På något sätt känns det som ett trick. Själv vill jag läsa böcker utan att känna att jag måste läsa vidare – även om några cliffhangersböcker ligger mig varmt om hjärtat, som Hungerspelstrilogin. Och nu funderar jag alltså på hur jag ska avsluta mina kapitel. Fler cliffhangers kanske?

5 reaktioner på ”Cliffhangers och darlings

  1. Själv är jag inte jätteförtjust i cliffhangers, jag känner det som att författaren lurar mig att läsa vidare, att det inte är jag utan någon annan som bestämmer. Några enstaka är OK, men blir det ett återkommande mönster så retar det mig…

  2. Jag är nog inne på samma linje. För mycket cliffhangers gör mig bara frustrerad. Men jag tänker nog när det gäller mitt eget skrivande att det finns en sorts gradskala på hur kraftig en cliffhanger är, och att det är mer okej att använda dem om det inte är typ ”och där hänger hen ensam på klippan, vem ska rädda hen?”, utan snarare ”hen kom äntligen fram till sitt resmål och knackade på dörren”. Alltså, att man inte avslutar precis mitt i en stor händelse, utan att man på något sätt laddar upp lite för den som ska koppa sedan, eller att man avslutar med den stora händelsen och låter nästa kapitel börja efteråt. Det är ju inte som en riktig cliffhanger tänker jag (om jag nu förstått begreppet rätt), men fungerar ändå liknande. Det gör att läsaren vill fortsätta, men det kan ändå vara okej att ta en paus om man vill.

    /Linda

    • Jag förstår vad du menar. Jag har nog tre olika kategorier, alltså på hur jag avslutar kapitlen. 1) Med en avrundande scen, 2) en där det är som du skriver ovan, att det finns en fortsättning men inte den där gastkramande cliffhangern, och 3) en ”äkta” cliffhanger-kategori.
      Jag gillar att man som läsare kan ta en paus om man vill och att man då har något lite lätt spännande som väntar 🙂

  3. ”Kill your darlings”-metoden dödar varje gång en bit av mig. När man trycker på backspace, eller markerar ett helt kapitel som man utvecklat länge, det är då det blir riktigt jobbigt. Ett nödvändigt ont, men jag brukar alltid spara mina raderade sidor i ett annat dokument. Det händer att jag kan skriva om dem att passa in på annat sätt, ett bättre sätt. Ibland hamnar en scen från en berättelse i en annan historia, med vissa modifikationer då, förstås.
    Angående cliffhangers … Jag är mer som du, att jag försöker runda av de flesta kapitel på ett sätt just för att förhindra att man ”måste” läsa vidare. Det är bra om en läsare känner att den vill läsa vidare, det i sig är ju en cliffhanger, men jag vill inte tvinga fram den känslan. Om manuset håller måttet blir hela historien som en cliffhanger. Det ska inte spela någon roll om det är i slutet av ett kapitel, hela boken är till för att man ska vända blad ;). Jag gillar när det finns någonting i varje kapitel som bidrar till den större spänningen, till helheten. Det tråkigaste med typiska cliffhangerböcker är att varje kapitel avslutas på samma sätt, men det sista kapitlet (eller kapitlen) fungerar mer som en förklaringsdel. ”Det här hände sedan” och så vidare. Det är inte speciellt spännande. Tycker därför det är bättre att hålla en jämn spänningslinje genom hela manuset, med några toppar här och där istället för hela tiden :).

Kommentera

