Hålla stilen utan påverkan – not likely

Jag skriver c-uppsats nu och är rätt glad för att jag inte hängde på novembers NaNoWriMo (Nationel Novel Writing Month, en utmaning om att skriva en roman på minst 50 000 ord under en månad) eftersom jag skriver så det räcker just nu. Men, dessutom… Att skriva inom olika genrer som utgörs av ytterligheter, det kan allt snurra till mitt skrivande. Nog hade ett Nano-manus kunnat fått känna på ett visst akademisk tonfall.

Debutantbloggaren Åsa Asptjärn tog upp det här igår med att man som skribent kan påverkas av det man läser på olika vis. Jag vet att jag inte är ensam om det, rätt skönt det, men ändå känns det lite halvjobbigt. Jag läser gärna böcker från olika genrer, oavsett om jag skriver eller inte, och det brukar fungera rätt bra så länge jag är medveten om att min skrivande kan influeras av min läsning. Skönlitterära böcker tycker jag dock inte har så stor inverkan, däremot kan facklitteraturen ta över.

Att redigera ett bokmanus, samtidigt som jag skriver en c-uppsats, det funkar trots allt. Orden finns ju liksom redan där med en egen stil. Men hur tror du att det fungerar åt andra hållet? Kan jag hålla c-uppsatsens ton akademisk nog samtidigt som jag skriver? Nej. Påverkans-verkan åt båda hållen. Så att skriva en sak i taget, det fungerar bäst för mig.

2 reaktioner på ”Hålla stilen utan påverkan – not likely

  1. Haha, känner såååå igen mig i det där. Att skriva akademiskt samtidigt som man är helt inne i senaste skrivprojektet fungerar lite sådär halvers. Det händer att det akademiska språket blir mer lättläst och förståeligt, och att manuset får några långa meningar med många komman ;).

Kommentera

