Skrivtips 6 – Skaffa blogg

Jag startade den här bloggen för att jag ville utveckla mitt skrivande. Jag hade gått några terminer på skrivkurser, både på universitetet här i Göteborg och på distanskurs på folkhögskola, vilket inneburit att jag varit tvungen att skriva mer eller mindre dagligen. Jag hade dessutom fått ge feedback på andras texter. Skrivandet, som även kopplats till aktivt läsande, hade varit högst närvarande i vardagen. När kurserna tog slut ville jag inte förlora det.

För hur gärna jag än vill skriva dagligen vet jag att annat kommer i vägen. Det är så lätt att tänka nästa dag, i helgen, eller nästa vecka, då ska jag minsann skriva på den där boken jag har så många bra idéer till. Sedan gör jag inte det.

Men att skriva för att jag ”måste” det funkar för mig. Att ha en blogg ger mig detta ”måste”, och jag håller mig avsiktligt till 5-6 inlägg per vecka. Nu råkade det bli en blogg om böcker jag läser och om att skriva, för det var det intresse som låg mig närmast. Annat jag skulle kunna ha skrivit om är våra knasiga katter eller inredning.

Så dagens skrivtips är alltså: skaffa blogg! Du kan hålla den privat till en början för att vänja dig vid att skriva, välja vilka som kan läsa den (det går i alla fall på wordpress) eller göra den allmän. Orolig för det tekniska? Inga större problem, man lär sig. Och den enklaste funktionen, att skriva, den finns liksom alltid tillgänglig.

Lycka till!

Kommentera

