En smakebit på söndag – Jag ger dig solen

Jandy Nelson Jag ger dig solenJandy Nelsons ungdomsbok Jag ger dig solen är mitt bidrag i söndagens smakebit, som Mari håller i. Hos henne hittar du fler smakebitar, och kanske också en ny spännande bokblogg?

I Jag ger dig solen träffar vi tvillingarna Noha och Jude.  Först ett utdrag från Nohas perspektiv (s.19)

”Var det allt?” avbryter Jude. Var det allt farmor sa? Var det meddelandet från andra sidan? Något om skolan?” Hon ser gråtfärdig ut.
Det gör inte jag. Konstskola. Jag har aldrig ens tänkt tanken, aldrig tänkt tanken (sic!) att jag skulle gå någon annanstans än på Roosevelt High School, rövhattskolan, med alla andra. Jag är säker på att blodet i min kropp börjar lysa i detta nu.
(SJÄLVPORTRÄTT: Ett fönster öppnas på vid gavel i mitt bröst)
Nu ser mamma sådär galen ut igen. ”Inte vilken skola som helst, Jude. Det är en skola som låter er skrika från hustaken varjde dag i fyra år. Vill du inte skrika från hustaken?”
”Skrika vadå?” undrar Jude.

Och så har vi ett utdrag från Judes perspektiv (s.40)

”Du vet att det står unga konstnärer på kö som inte vill annat än att ha din plats. Din plats.”
Jag tänker på hur mycket Noha förtjänar min plats. Är det inte det mammas spöke försöker tala om för mig genom att slå sönder allt jag gör?
Jag vet att det är så.

Jag ger dig solen är Jandy Nelson andra ungdomsbok efter Himlen börjar här. Böckerna ges ut av Gilla förlag, som skickade den här till mig som rec.ex. 🙂

en smakebit på söndan

16 reaktioner på ”En smakebit på söndag – Jag ger dig solen

  1. Det var et veldig stilig cover på den boken! Jeg leser også endel ungdomsbøker og finner mange jeg kan anbefale 🙂 Ønsker deg en fin adventssøndag!

Kommentera

