Pride – film

pride-pride-posterPride, baserad på en sann historia. Hm, tänkte jag när jag såg recensenten i SVT prata om filmen. Den verkar bra, och kan kanske vara värd att se. Jag blev liksom inte överväldigad utan snarare nyfiken.

Nu är jag överväldigad. När jag sett den. Wow, vad bra.

Det är en sådan där film som får en att tycka att det är sorgligt, svårt, roligt och underbart. Det där med livet alltså.

Vad handlar Pride om? Jo, om gruvstrejken 1984 i Wales. Ett gäng unga homosexuella män, och en kvinna, vill göra något för att stötta gruvarbetarna och lyckas efter en del ansträngning få kontakt med ett litet samhälle i Wales. Men det där med att vara gay och stötta de strejkande männen, och deras kvinnor, är rätt svårt. Här gäller det att krossa fördomar.

Tyvärr är Pride en film som biograferna inte prioriterar, trots ett gäng bra skådespelare som Bill Nighy och Imelda Staunton. Den hade premiär innan jul och redan går den bara på ”dåliga” tider och i alldeles för små salonger. Ändå är föreställningarna helt slutsålda och det dröjde några dagar innan vi fick till ett biobesök. Så passa på om du vill ha den som en bioupplevelse, om några veckor kanske det är försent.

7 reaktioner på ”Pride – film

  1. Åh jag såg den idag och den var ju verkligen helt underbar! Det var liksom en sån film som man bara inte kan sluta tänka på. Så himla fint 🙂

  2. Den verkar ju vara jättebra. Dessutom brukar jag gilla brittiska filmer, och filmer med innehåll! Inte bara action. Noterar den på ”vill-se-listan”!

Kommentera

