Skrivtips 11 – Strukturera, eller inte

Vi har våra olika sätt att närma oss vårt skrivande. För mig har skrivandet av ett första utkast alltid varit som ett flöde, något som ”kommer till mig” och som jag skriver ner. Därför har det här med planering och struktur inte varit särskilt vanligt. Okej, det låter kanske flummigt. Men. Historierna som ”kommit till mig” har jag alltså inte ägnat tid åt att strukturera upp. Inte mer än genom att tänka på ett ungefär vart de ska ta vägen och hur upplösningen bör bli. Rent tankemässigt arbete alltså.

Sedan ville jag skriva ett manus på en distanskurs, och blev ombedd att skriva en synopsis för att eventuellt bli antagen. (Det blev jag.)

Att skriva synopsis innebär planering och strukturering av den bok man vill skriva. Jag valde att göra en synopsis (ett synopsis?) som beskrev handlingen i stora drag där viktiga händelser belystes samt kompletterade med ett antal karaktärsbeskrivningar och relationer som var viktiga för handlingen. Det här var inte särskilt svårt, eftersom den berättelse jag ville skriva redan fanns. Flera år tidigare hade ett utkast skrivits ner och det fanns på så vis en början, en mitt och ett slut. Jag visste ganska väl vad jag ville med mitt försök till bok. Så är det alltså inte alltid när jag skriver.

När de där historierna ”kommer till mig”, vet jag på ett ungefär vart de ska ta vägen. Det blir inte alltid exakt som jag tänkt, just för att de skrivs för första gången. Men jag brukar återvända till dem. Det kan dröja år, men det sköna då, när jag återvänder till en idé som redan finns är att den har en struktur. Skulle jag kunna säga att första utkastet, som kan vara på ett hundratal sidor, är som en synopsis jag nu har att följa? Jobbet är gjort liksom.

Vissa som skriver gör som jag gjorde inför kursen. De utmejslar en historia genom att skriva ner handlingens röda tråd. De målar fram karaktärer som ska vara och bete sig på ett visst sätt. De gör en synopsis. Andra gör som jag oftast gör. Faller för idéerna som dyker upp. Griper tag i dem och skriver, med utgångspunkt i en mer eller mindre strukturerad tanke.

Oavsett hur man gör, finns inga rätt eller fel. Allt som fungerar för dig, fungerar. Men det kan vara roligt att testa olika strategier, t.ex. för att lära sig vad vad man själv föredrar. Lycka till!

En reaktion på ”Skrivtips 11 – Strukturera, eller inte

Kommentera

