Bokbloggsjerka – När intresset svalnar

Annikas bokjerkaI helgens bokbloggsjerka hos Annika skriver hon så här:

Den mest uppenbara frågan borde väl egentligen handla om bokrean, men i stället väljer jag att fråga dig om du har läst en bokserie som du slutade tycka om under resans gång och varför? Om du inte läser serier kan du väl i stället berätta om vilken bok som har haft det perfekta slutet (utan att lämna ut för många detaljer förstås). Naturligtvis finns det ingenting som stoppar dig från att besvara båda frågorna om du vill.

GuldkompassenEn serie jag hoppats mycket på var trilogin Den mörka materian, av Philip Pullman, i vilken Guldkompassen är den första boken. Redan under läsningen av bok två började jag tycka att det inte alls var så fängslande som jag hoppats. Dessutom tyckte jag att handlingen blev lite rörig och så jag kände inte tillräckligt med karaktärerna. Jag läste tredje boken också, mest av nyfikenhet men skummade vissa partier som inte lockade tillräckligt till vanlig läsning.

Eftersom jag läser en del fantasy, och YA, som ju ofta är böcker med så kallade fantastiska inslag, blir det ofta serier. Trilogier eller längre. Men böcker om tre är oftast en rätt lagom längd. Tröttnar man kan man ändå läsa klart – för att stilla sin nyfikenhet. Ja, om de inte tappar en totalt förstås, då lägger jag hellre tid på annat.

17 reaktioner på ”Bokbloggsjerka – När intresset svalnar

  1. Det är ju så att ju längre serier desto större riska att man tröttnar efter ett tag. Jag gillar väldigt mycket att läsa fristående böcker.

  2. Jag tyckte att Guldkompassen var intressant på så sätt att jag tyckte den var väldigt fängslande, men ändå har jag inte haft någotsomhelst behov av att läsa vidare i serien. Den kändes helt enkelt för kylig, tror jag. Det låter konstigt, men det är det ordet som kommer i mina tankar.

    • Tack för uppföljarkommentaren, har väldigt svårt för filosofiskt lagda texter så stryker den här från listan. Appropå Clare så ångrade jag att jag fortsatte efter tredje delen, det kändes så avslutat där (som att det var en tänkt trilogi från början) och sedan började det nästan om, men med en annan ”bov” än Valentin…

      • Intressant det du säger om Clare. Tyckte den kändes avslutad trean nu, och förstår ju att fortsättningen har en ny bov. Det jag gillar är Jace och Clare, men även Simon och så miljöerna. Ger fyran en chans så får jag se hur det känns.

Kommentera

