City of Glass – Cassandra Clare

City_of_glass clareCity of Glass, den tredje boken i serien The Mortal Instruments, tar med oss till den för människor dolda staden Alicante (visste inte författaren att det finns en känd spansk stad med det namnet?) där en uppgörelse tar vid och krig hotar.

Handling
Det är ju svårt att beskriva handlingen utan att spoila allt, så vad kan jag säga. Jace, vill inte att Clary ska följa med till Alicante när de ska varna rådet för Valentine, men Clary vill så klart dit ändå. Hon har hört att en det finns en trollkarl där som kan väcka hennes mamma från medvetslösheten hon befinner sig i. Så nog hamnar de där, allihop. Även Luke och Simon som inte ens får vara där eftersom de är varulv och vampyr. Och som sagt, krig väntar på att bryta ut eftersom Valentine och hans demonarmé hotar Alicante. Plus att en Clary får hjälp av Sebastian, en vän till Isabelle och Alec, och hon vet inte riktigt vad hon ska tycka om hans uppmärksamhet eftersom hon fortfarande trånar efter Jace. Dessutom bär Sebastian på en mörk hemlighet.

Reflektion
City of Glass upprepas mönstren, och så kan det ju vara i serier, så egentligen gör det inget. Dock är boken på sina över 500 sidor kanske lite väl utdragen. Jag fångades inte riktigt av att ett eventuellt krig kan bryta ut, eftersom jag tänkte att Valentine knappast kan vinna det. Det jag gillar är miljöbeskrivningarna, de rappa dialogerna och jag har fäst mig vid Clary och Jace, Isabelle och Alec, även om Simon är en favoritkaraktär just nu. Clary kan vara lite väl tonårstrotsig. Jag är nyfiken på vad som kommer hända fortsättningsvis, och vill läsa mer. Men det är inte så att jag längtar ihjäl mig. Fast det blir nog att jag plockar upp serien igen. Först ska jag bara ta lite andra böcker emellan.

Om du vill veta mer om böckerna kan läsa vad jag skrivit om City of Bones och City of Ashes för att få lite bättre koll på serien och vad den handlat om.

2 reaktioner på ”City of Glass – Cassandra Clare

Kommentera

