Skrivtips 14 – Kortkort biografi

Att skriva kort är svårt. Noveller är inte min grej alls, speciellt inte om de ska ha någon liten tvist som jag tycker är svår att få till. Ännu svårare tycker jag att det är att skriva dikter, och haikus – ni vet de där japanska tre-raders-dikterna? Så för att utmana mig själv, och dig som läser, hänger jag på Debutantbloggens initiativ där de fem bloggarna beskriver sig och sina liv med sex ord. Låter det svårt? Hm… Då kan vi bilda klubb 😉

Igår handlade Debutantbloggen om den här sortens mininovell/a six word memoir. Jag har stött på dem tidigare, på någon kurs, tror jag… Christina Lindström på Debutantbloggen skriver att de skapades av Ernest Hemingway, då han skrev en mininovell med följande sex ord:
For sale. Baby shoes. Never worn.”

Din skrivövning blir att beskriva ditt liv med sex ord. De kan bilda en mening, eller stå för sig själva. Det spelar ingen roll. För att få lite mer inspiration kan du ju se vad Debutantbloggarna skrivit idag. Och om du föredrar att hålla din kreativitet fri från influenser, låter du helt enkelt bli att kika in där.

För mig blev resultatet så här:
Uppnå drömmar. Vara två. Inte klar.

Vad blir det för dig? Dela gärna med dig, här eller hos Debutantbloggarna. Lycka till!

Kommentera

