Bladvändarböcker och läslängtan

Beror det på boken eller på mig, när jag inte känner så stark lust för att läsa? Så tycker jag att det har varit rätt mycket på sista tiden, att jag inte är så sugen även om boken i praktiken borde locka med sitt spännande, intressanta eller fängslande innehåll.

Troligtvis kan det vara både och. Böckerna kanske inte har just det som får mig att kasta mig över dem. Men jag kan också på grund av min trötthet haft lite svårt att fokusera… Ändå tycker jag att det var lättare med läslängtan förr och att nästan alla böcker då var bladvändarböcker. Nåväl, man utvecklas väl och ställer högre krav på vad man anser är ”bra” litteratur, antar jag.

4 reaktioner på ”Bladvändarböcker och läslängtan

  1. Det är klart att trötthet spelar stor roll i ens läslängtan, men ärligt talat tror jag att den automatiska utvecklingen man får av att hålla på med skrivande är värre. För min del tycker jag att det är väldigt svårt att njuta av böcker nu för tiden, det går liksom bara med de som är riktigt, riktigt bra – alla andra böcker är ju uppenbarligen inte riktigt bra. Väldigt irriterande.

    • Det du säger stämmer säkert, att skrivandet utvecklar en och vad man anser om böckers kvalitet. Jag tror också litteraturvetenskapskursen påverkade mig mer än jag trodde. Men än är det långt kvar till jag är en äkta lässnobb 😉

  2. Ah, och här är det tvärtom. I en svacka är det inte alls den ”bra” litteraturen som lockar. Då funkar nästan bara deckare eller lättsmält fantasy. Inte ens när jag läste litteraturvetenskap kunde lässvackor kommas ur på annat sätt ;).

    • Även om jag blivit mycket kräsnare föredrar jag den sortens böcker. Typ lättsmält fantasy och populära pocketar vid disken i mataffärn alltså, men inte ens de lyckas alltid få mig ur lässvackorna. ”Finlitteraturen” kan ha tendens att skapa läsdalarna 😉 Inget som passar nu alltså 🙂

Kommentera

