Skrivtips 17 – skriva, redigera och framförallt spara

Hur gör du när du skriver och sparar? Eller när du redigerar och sparar?

För några år sedan hittade jag ett sätt att spara som jag gillar. Kanske ändrar jag mig en dag, om någon tipsar om ett bättre alternativ, men om du funderat på hur man kan spara kanske mitt sätt kan vara till hjälp.

När du skriver:
Jag har en mapp för mitt manus och sparar varje gång jag lämnar datorn (sitter du flera timmar i sträck, ta för vana att spara ordentligt emellanåt). Jag skriver i word och sparar i datorn, externt på USB, och på internet. (Men det finns andra alternativ för dig som vill ha tillgång till ditt manus och göra förändringar var du än befinner dig.) Mitt tips är i alla fall att spara på dagens datum. Går du in i ditt manus flera gånger på samma datum, skriv 1,2,3 osv. Exempelvis:150328_1, 150328_2

Skriver du en bok på flera hundra sidor kan det underlätta att lägga upp manuset i olika dokument, då känns inte textmängden lika överväldigande och du luras inte heller att arbeta med ”fel” avsnitt när du går in och skriver. Själv har jag arbetat med cirka 20 sidor åt gången. Skriv x-antal sidor, spara i nytt dokument, skriv x-antal sidor, spara i nytt dokument osv. Sedan gäller det att hålla ordning på dessa x-antal sidor. Jag har använt mig av beteckningen Period. Exempelvis så här: Period 1_150328_2  (Se nedan för exempel.)

Kanske tänker du att man kan se datumen ändå i sparalistan, men jag behöver den här tydligheten. Jag vet genast vilket dokument jag ska gå in i och de lägger sig i rätt ordning. Jag får god överblick i hur jag arbetat med manuset, när jag skrev ofta osv. När jag fått ihop en hel bok, uppdelad i perioder då, börjar jag redigera.

När du redigerar:
Att redigera är en annan sak än att skriva och jag brukar skilja på dessa två. Jag vill ha grunden för en bok klar innan jag ger mig i kast med redigerandet, men här är vi alla olika. Problemet för mig, om jag redigerar under skrivandet, är att jag fastnar och framåtrörelsen – att bli klar med ett manus – försvinner nästan.

Därför har jag ofta ett helt manus när jag börjar redigera. Om jag sparat i Perioder går jag in i Period 1 och redigerar sidorna där. Dem sparar jag på samma sätt som när jag skrev, men beteckningen nu kan bli: Redigering 1_Period 1_150328_4, Redigering 1_Period 2_150331 osv.

Att redigera tar ett tag. Jag har enligt sparalistan redigerat mitt nuvarande och mest färdiga manus någonsin fem gånger, men det är en underdrift. Jag har redigerat varje period tills jag känt mig nöjd och först då gått vidare till nästa. Så en period har ofta redigerats i flera veckor innan jag beslutat att den är klar. Då skriver jag det för att inte gå tillbaka till den perioden: Redigering 2_Period_2 klar_150328. När alla perioderna är klara kan det se ut så här i sparalistan:
ex spartips redigering

Som du ser ovan arbetade jag med Redigering 2 i fyra månader. Redigering omgång 4 däremot tog endast en månad att bli klar med. Sedan beslutade jag att det var dags att samla ihop perioderna och jag lade in dem i samma dokument, men redigeringsarbetet upphörde inte iom detta, utan efter ett tag såg det ut så här:
ex spartips red 5 samlat

Det du kan se i bilden ovan är arbetsnamnet för manuset, dvs huvudpersonernas namn ”Minna och Johannes” och att dokumentet heter ”för kommentar” beror på att jag skickade iväg det för genomläsning av en vän. (Föregående redigeringsomgång utgick från min mans feedback.) Vid större ändringar i manuset, som jag tyckt varit viktiga att skilja från de tidigare versionerna har jag gjort ett tillägg efter den ordinarie beteckningen där jag markerat vad för ändring som gjorts. Som här: ”Angelica nytt”. Jag har även funderingar på att lägga till en scen, därav dokumentet ”Extrascen” som inte fått den ordinarie datummarkeringen.

Än är det inte slut. Efter ny feedback kommer jag gå in en ny redigeringsomgång. Jag tänker spara efter datum, och fortsätta hålla manuset samlat i samma dokument.

Vad kan jag säga mer? Min skriv- och redigeringsprocess är avslöjad. Kanske tycker du det verkar omständligt, kanske verkar det genialt? 😉 Oavsett vad, så funkar det för mig. Och det är det viktigaste. Hur du gör är upp till dig. Men för allt i världen. Glöm inte att spara på flera ställen och ofta. Alla versioner du skriver kan vara av nytta. Kasta dem inte. Vem vet, du kanske ångrar dig senare. Spara. Lycka till och…
 

…GLAD PÅSK!

Bild från Skolbänken
Bild från Skolbänken
Kommentera

