Bokbloggsjerka – Varför bokbloggar kvinnor

Annikas bokjerkaFredag, tjohoo! Kort vecka tack vare påsken, men ändå. Fredag är alltid efterlängtat.

Den här helgen låter frågan hos Annika så här: Varför är det nästan bara kvinnor som bokbloggar?

Eftersom fler kvinnor läser skönlitterära böcker, kan det vara en anledning. Vad det gäller att skriva om sina lästa böcker, förstår jag inte riktigt skillnaden. Jag vet inte hur skillnaden ser ut gällande skrivande. På skrivkurser jag gått har det funnits något fler kvinnor än män, men jag vet ju inte om det kan påverka att fler kvinnor bokbloggar. Kan man som kvinna ha ett större intresse av att dela med sig på något vis kanske… Däremot vet jag att bokbloggars levnadslängd ligger på cirka två år, så alla som passerar den gränsen kan jag bara gratulera. Vi har övervunnit statistiken!

Jag får se vad ni andra sagt för att bli lite klokare i frågan.

15 reaktioner på ”Bokbloggsjerka – Varför bokbloggar kvinnor

  1. Kanske är det så att det helt enkelt kräver för mycket tålamod och tid att ha en bokblogg. Män kanske inte tycker att insatsen motsvarar vinsten 🙂

    Känns skönt att vinna över statistiken, min bokblogg är inne på sitt fjärde år 🙂

  2. Jag har också reflekterat över det där om varför det är så få män som bloggar. Nu har jag ändå hittat några under de tre år jag bloggat men tyvärr så är det ganska sparsmakat av manliga bloggare när det gäller skrivande. Tråkigt och ett olöst mysterium.

  3. Jag hade önskat fler manliga svar på den här frågan så man får veta om vi har rätt i våra funderingar eller inte! 🙂 Men det känns som att dataspel och tvspel inte kommer göra att fler pojkar börjar läsa mer men kanske böcker om pojkars intressen kan få dem att börja läsa mer!

  4. min blogg är betydligt äldre än två år. hade varit kul med lite fler manliga bloggare. men kanske är bloggandet alltför anpråkslöst och föga inkomstbringande för att män ska känna sig lockade

Kommentera

