Skrivtips 18 – Tänk på början

Att inledningen av en bok är superviktig för att fånga läsarens intresse det vet vi ju alla.

Så hur ska det börja?  Mitt i, den s.k. in medias res-inledningen. Eller ska man förklara, ge en bakgrund. Eller ge en inblick i något som händer längre fram eller i slutet, för att sedan backa och börja innan denna händelse…?

Oavsett vilket måste det du skrivit flyta. Det spelar ingen roll hur spännande eller intressant det må vara. Flyter det inte är det kört. Förlaget antar kanske inte din bok, just för att de första sidorna inte är bra nog.

I min redigering nu ser jag att mina justeringar hamnar till stor del bland de två, tre första kapitlen. De duger inte för här flyter inte språket som det borde. När jag läser upplever jag texten som hackig. Något jag inte märker av sedan. Alltså måste jag få de första sidorna, och de första kapitlen, att flyta minst lika bra som de senare. Och gärna ännu bättre eftersom de sätter ribban för om manuset kan fånga ett förlags uppmärksamhet.

Så tänk på början. Lycka till!

4 reaktioner på ”Skrivtips 18 – Tänk på början

  1. Du har så himla rätt och jag tror att det är ganska vanligt att det blir just så (att de första sidorna/kapitlen inte håller samma kvalitet som de senare), särskilt med det första manuset. Jag har exakt det problemet nu, att en del av texten från början måste skrivas om nästan helt för att den inte fungerar. Men det är faktiskt väldigt roligt, det känns helt magiskt att börja skriva om något gammalt som jag filat på i åratal, och så bara whoho! så är det så mycket bättre.

    • Imorgon, söndag, ska jag ta en titt på just det här. Som tur är rör det sig om ett fåtal passager, oftast beskrivande delar, och jag hoppas att jag inte behöver skriva om allt för många stycken. Precis som du säger ser jag fram emot att ta itu med det och jag hoppas på att bli nöjd rätt snabbt med korrigeringarna som jag planerat göra 🙂

  2. Jag sliter själv just nu med att få till en bra inledning men jag skulle vilja lägga till att när man börjar på första utkastet så ska man nog inte tänka så mycket på det. Mycket kan hända i en text som skrivs för första gången och då är det onödigt att fastna i strukturtänk redan i inledningen. Men det tror jag du redan vet och håller med om 🙂

    • Jag pratar ju främst om redigeringen nu, när jag ser hela manuset framför mig och kan jämföra alla delar. Viktigast är ju ATT man skriver när man skriver första gången, inte att det blir perfekt då. Borde kanske varit tydligare med detta i texten, så bra att du tänkte på det. Hoppas du blir nöjd sedan 🙂

Kommentera

