Liebster award – Bokfrågor till mig

Då vart man nominerad till Liebster award. Jag tackar Havsdjupens sal och Jenny för detta. Elva frågor ska besvaras och enligt reglerna ska ytterligare elva bloggar med färre än 200 följare nomineras. Men jag fuskar. Jag svarar på frågorna och sedan låter jag bli nomineringarna, helt enkelt för att jag inte kan komma på elva bokbloggar som inte tidigare blivit nominerade. (Eller det kanske inte var tvunget att vara bokbloggar? Ja, ja… Jag hoppar nomineringarna iaf.) Enjoy!

Mina elva frågor är:
  1. Vad läser du just nu?
    I ljusets makt av Leigh Bardugo
  2. the art of being normal lisa williamsonVilken är din senast köpta bok?
    The art of being normal, Lisa Williamson
  3. Vad får dig att köpa/inte köpa en viss bok?
    Köpa: fått bra rekommendationer, en författare jag känner till och vet är bra, snyggt omslag.
    Inte köpa: fult omslag!
  4. Vilken/vilka är din/a favoritförfattare?
    Gillar Emma Granholm, JK Rowling, Patrick Rothfuss, Suzanne Collins... 
  5. Spelar det någon roll för dig vilket kön/etnicitet författaren har när du väljer att läsa en viss bok?
    Nej, inte alls.
  6. Vad betyder språket i en bok för dig?
    En del, men inte allt. Ogillar pretentiösa böcker där språket ska vara så himlans poetiskt…
  7. Vad får dig att vilja läsa om/inte läsa om en bok?
    Läsa om: Fängslande handling. Bladvändare.
    Inte läsa om: Tråkig… Omständliga beskrivningar. Upprepande. Inte trovärdig. Stereotyp.
  8. Vad får dig att läsa fler böcker av samma författare?
    Språket, stilen, handlingen – om de är fristående. Är det en serie går det ju liksom automatiskt att fortsätta läsa samma författare – om serien håller måttet för vad jag uppskattar bokmässigt då.
  9. Vad får dig att tycka om en bok?
    Att den är intressant eller spännande. Välskriven. Trovärdig (även fantasy och SF kan vara trovärdigt).
  10. Vad tycker du är viktigast när det gäller vad du läser (språket/innehållet/huvudpersonen eller annat)?
    Viktigast är nog ändå innehållet. Fast om inte språket håller funkar det inte hur spännande eller intressant det än må vara. Jag måste inte tycka om huvudpersonen, men vill att den ska vara komplex, så nog kan jag tycka den är viktig också. Men viktigast är ändå innehållet.
  11. AnkomstenVilken bok skulle du rekommendera mig att läsa?
    En bok jag gärna rekommenderar läsare som är nyfikna på att bredda sina läsupplevelser brukar vara Shaun Tans Ankomsten, eller The Arrival som den heter i original. Eftersom den saknar text fungerar den på alla språk. Det är en annorlunda bilderbok/grafisk roman om en man som måste lämna sitt land och sin familj för att söka lyckan på främmande plats, vilket Tan beskriver så himlans fint med sina bilder. Tänkvärd och läsvärd.

    liebster award bild

 

Kommentera

