Skrivtips 19 – Skriv hellre aktivt än passivt

En generell regel att tänka på när du skriver skönlitterärt är att undvika passiva formuleringar, vilket betyder att subjektet eller agenten saknas i en sats – eller mening, som är en vardagligare term för sats. I exemplen nedan saknas både subjekt och agent:
”Glassen åts upp innan den smälte.”
”Beslutet klubbades igenom.”
”Bilen körs snabbt.”
”Katten jagades över gräsmattan.”

Om man tillför ett subjekt (som inte är agent) blir det så här:
”Hon åt upp glassen innan den smälte.”
”Ordföranden klubbade igenom beslutet.”

Kommer du ihåg att din lärare berättade om agent? Själv minns jag hur jag på högstadiet, när klassen fick grammatiken förklarad för sig, associerade ordet agent till en sorts Bond-figur som skulle utföra det läraren skrev på tavlan. Om man skriver med agent, blir det så här:
”Bilen körs snabbt av Stina”
”Katten jagades över gräsmattan av barnen”.
De här satserna är dock fortfarande passiva, men det står åtminstone vem som utför handlingen.

En aktiv sats, beskriver alltså vem som gör något, eller hur denne är:
”Måns retar Pelle.”
”Pelle är en svartvit katt.”

Jag har en tendens att skriva passivt lite när som. Men jag är medveten om denna olat, och försöker tänka på det, även om det inte räcker ändå fram. I ett inlägg från veckan skrev jag så här:
”Drygt halvvägs in i manusredigeringen justerar jag allt möjligt. Meningar byter plats, stycken flyttas och vissa saker tas bort.
Denna passiva form kan uppfattas som att manuset jag redigerar lever sitt eget liv eftersom meningarna byter plats bara sådär. Det finns ingen som utför handlingen. Nu syftar jag visserligen tillbaka på det jag skrev i föregående sats och då blir det inte lika knasigt, men mer korrekt hade varit att skriva vem som får meningarna att byta plats. Det är ändock omöjligt att helt och hållet låta bli passiv form, och det är inte heller riktigt avsikten, det gäller bara att tänka på när det är lämpligt och inte.

Ha nu detta i åtanke när du försöker få till din bok. Lycka till!

Kommentera

