Bokbloggsjerka – Blivande klassikerböcker

Annikas bokjerkaLånghelg. Underbart. Samtidigt är det fredag och som vanligt dags för bokbloggsjerka. För helgen är det följande fråga från Robert som gäller hos Annika:
Vilka moderna böcker tror du kommer att räknas som klassiker om hundra år?

Det var en svår en. Jag som läser många ungdomsböcker märker att de oftast är rätt moderna av sig och att de inte alltid ”håller i längden”.

En svensk författare jag tänker på som kom ut med en serie i slutet av 1980-talet är Maria Gripe och hennes Skuggsvit som börjar med Skuggan över stenbänken. Men de är ju historiska romaner, och riktade mer till unga än vuxna även om de funkar minst lika bra för oss som passerat ungdomsåren. Eftersom de utspelas på 1910-talet vet jag inte om de kan räknas som moderna böcker. Annars tycker jag att de har en härlig tidlöshet över sig.

thehungergams-catchingfire-ukposterEn serie jag tycker borde kunna bli en klassiker är Hungerspelen. De är trots allt lite av trendsättare för den dystopiska genre som exploderar nu. Vuxna läser dem, unga läser dem, och många har sett filmerna. Crossover när det är som bäst enligt mig.

Om jag tänker barnböcker så borde Harry Potter kunna bli en klassiker. Med den magiska världen finns en tidlöshet i böckerna som gör att de bör funka lika bra för barn om hundra år som nu. Lite som Tolkiens Sagan om ringen, även om Harry Potter-böckerna är mer barnvänliga, åtminstone inledningsvis 😉

Det får bli mina tre klassikerspådomar. Vad tror ni? Andra som sagt samma kanske?

 

20 reaktioner på ”Bokbloggsjerka – Blivande klassikerböcker

  1. Har haft någon sorts föreställning om att Hungerspelen är barn- o ungdomsböcker, kanske synd att missa dessa böcker bara av en sådan anledning? 😉
    Harry Potter anade jag mig till även in mitt svar.

  2. Harry Potter och Hungerspelen tror jag med på 🙂 Tittar man fortfarande på filmer, tror jag att filmatiseringen av Hungerspelen kan bli riktiga klassiker.

  3. Tänkte exakt som du att ungdomsböcker är svårare (jag läser ju också mest inom den genren), de har en större ”här och nu”-känsla över sig vilket gör att de lätt känns lite mer inaktuella. Men Harry Potter håller definitivt!

  4. Skuggan över stenbänken borde verkligen bli en klassiker – blir riktigt sugen på att läsa om lite av Gripe. Tordyveln flyger i skymningen var min stora favorit!

  5. Hungerspelen har jag inte läst men sett ett par filmatiseringar och gillade, känns ändå som att jag vågar mig på att säga att serien skulle kunna bli klassiker….. Harry Potter tror jag också på fast jag bara har läst första boken. 😉

  6. Många har föreslagit Harry Potter så det blir nog definitivt så:). Jag har bara läst första boken men filmerna har jag sett tusen gånger.

  7. Skuggan över stenbänken är väl ett jättebra förslag, tycker jag. Harry Potter verkar precis alla vara överens om. vet inte vad jag ska tycka eftersom jag inte läst den. ännu

Kommentera

