Skrivtips under redigering

Jag är i redigerartagen och håller på att stirra mig blind på ord. Ord som är för många. Alldeles för många. Då, ju och så. För att nämna några exempel. Jag har nämnt detta förr, att vissa ord tycks dyka upp i varannan mening, utan att ha en mening. De är talspråkliga, klumpiga och gör texten sämre. Jag menar bara, ta en titt i en bok. Den kryllar knappast av dessa småord.

På samma gång som jag jagar småord får jag också en överblick (än en gång) över hur vissa stycken och meningar funkar. Nedslag här och där i ordjakten gör att jag ser texten i ett nytt ljus. Hoppandet som ordjakten medför bidrar alltså med något gott.

Således inget regelrätt skrivtips idag. Endast en påminnelse. Undvik småorden. Se över vilka ord du överanvänder. Ta bort och byt ut. Lycka till!

Kommentera

