Om jag stannar – Gayle Forman

om jag stannar foreman galeOm jag stannar är en amerikansk ungdomsbok som handlar om att välja mellan liv och död, bokstavligt talat. Jag är glad för att jag hade turen att vinna den i en utlottning, för trots det tunga ämnet var den lättläst och mycket fin.

Handling
Mia och hennes familj ger sig iväg på en utflykt med bilen. Tyvärr kommer de inte långt innan en annan bil kör in i dem. Mia vaknar upp och ser sina föräldrar döda och sin lillebror svårt skadad. Hon upptäcker även sig själv liggandes på marken mycket illa däran och inser att hon lämnat sin kropp. Hur ska hon återförenas med den? Och är det vad hon vill?

Reflektion
Mia ska börja på Julliard, en prestigefylld musikskola i NY där endast de allra bästa blir antagna. Hon är cellist och att musiken betyder mycket i hennes liv blir tydligt i Mias tillbakablickar. Föräldrarna var musiker, och pojkvännen är med i ett band som är på väg att få ett genombrott. Tillbakablickarna vävs vackert samman med varje scen på sjukhuset där Mia betraktar sig själv och sina släktingar och vänner. Sorgligt och vemodigt så klart med tanke på ämnet. Ska man stanna när man förlorat allt? Vad finns kvar att leva för?

Allt detta funderar Mia på i Om jag stannar och hennes beslut är inte enkelt. Hur ska hon veta vilket val hon ska göra, vad ska hon basera det på? Som läsare tycker jag förstås att hon ska stanna. Men Gayle Forman lämnar mig i ovisshet in i det sista och jag gillar det. För i Mias val tycker jag att det inte finns några rätt eller fel. Rekommenderas!

 

3 reaktioner på ”Om jag stannar – Gayle Forman

Kommentera

