Skicka-manus-nojan…

… är total. Det vill säga, jag nojar mig i efterhand. Inte för att manuset är dåligt, (den nojan har jag redan haft och tvingat mig att tänka att so what, då får jag skriva om eller nytt!) utan för att ha gjort fel när jag skickat iväg. Jag valde tre förlag som tog emot manus via mejl och så valde jag dem efter vilka böcker de ger ut, med en tanke om att mitt manus borde passa in i deras utgivning. Detta har jag alltså gjort rätt. Inget av de tre förlagen hade specifika instruktioner för hur manuset borde se ut, mer än att det skulle vara lättläst. Det tyckte jag att jag följde. Som bra marginaler och 1,5 radavstånd. Men. Sedan läste jag ypperlig information om hur man kan tänka när man skickar manus. Den infon hade jag alltså lyckats missa innan på något sätt och råkade liksom snubbla över den nu i efterhand. Not good för nojan.

Där fanns ett gäng bra tips om vad man ska tänka på. Som att ha ännu bredare marginaler! Hjälp, tänk om manuset ratas för att marginalerna inte är breda nog?! Okej, jag tror inte att det skulle ratas av den anledningen men ändå. Om man kan göra ännu mer rätt när man skickar manus, så vill jag förstås göra det.

Eftersom jag planerat att även skicka två pappersmanus har jag kunnat rätta till mina marginalbryderier i efterhand, men så är det det där med att skicka pappershögen. Jag har tack och lov rätt lite papper eftersom manuset består av endast drygt 63000 ord, men en liten hög har det ändå blivit. Och det där med att skicka så att manuset går direkt till förlaget utgör ett litet frågetecken. På postens hemsida när jag sökt instruktioner för att skicka brev av större sort kommer tips om rekommenderade brev och med uthämtning på postställen. Sådant som förlagen inte vill ha. De vill ju allt ha direkt till sig. Fortsättning följer alltså gällande hur man skickar iväg sitt eländiga manus (ähum, fantastiska manus menar jag förstås – är inte alls trött på det…) och då direkt till det vördnadsfulla förlaget. Tips mottages förresten tacksamt!

Jo, den där ypperliga informationen hittade jag på Arriba förlags hemsida (de är mycket smalt nischade vad gäller litteratur men hade som sagt grym info). Ta en titt vettja. Innan det är dags att skicka 😉

 

4 reaktioner på ”Skicka-manus-nojan…

  1. Mycket bra och informativ länk där! Det enda misstaget som jag gjort enligt den punktlistan är att jag skickat manuset till 8 olika förlag. Men jag tror inte det är så fel ändå. Hur vet de vilka förlag som också har fått det? Annars som sagt väldigt bra tips!

    • Själv har jag planerat för 5 förlag, men har ytterligare två på listan. Får se hur jag gör med dem. Verkar vara mycket vanligt att skicka till många så det räknar förlagen säkert med.

  2. Sluta noja! 🙂 Ibland tror jag att vi författaraspiranter sätter förlagsbranschen på en alldeles för hög piedestal. Det är en bransch precis som alla andra och det de letar efter är nya, bra produkter (manus) att kunna sälja. Om du har 3 cm marginaler eller 5 cm spelar ingen roll om ditt manus är grymt. Sen kan man naturligtvis ge sitt manus så bra chanser som möjligt men textutseendet kommer aldrig vara det avgörande.

    Jag använde själv tips avseende marginaler som jag hittat på Amanda Hellbergs blogg: http://allaharenbok.blogspot.se/2012/04/skrivarfragor.html Eftersom så stora marginaler innebär rejält ökat sidantal skrev jag ut dubbelsidigt till de som ville ha pappersformat. De kommentarer jag fått so far har BARA berört innehållet, aldrig textens utseende.

    Sen är det klart att du ska skicka till flera förlag, ingen har tid att skicka till ett förlag i taget när det kan dröja flera månader innan man får svar. Tror att detta är snarare regel än undantag i branschen numera. Jag valde att tydliggöra i mitt följebrev att jag skickat till flera förlag men jag har förstått att flera inte gör så – tänker därför att det inte heller spelar någon roll.

    Så skicka nu iväg ditt manus till resterande förlag, förbered dig på att vänta och sen kommer förhoppningsvis ett positivt besked (jag håller tummarna!) eller så gör det inte det och då skriver du om och skickar igen! Lycka till!!!!! 🙂

Kommentera

