Jag är ju så jävla easy going – Jenny Jägerfeld

jenny jägerfeld jag är ju så jävla easy going cdonAtt Jenny Jägerfeld är psykolog med god kännedom om olika diagnoser som Adhd eller depression märks i den här härligt humoristiska men rätt svarta ungdomsboken Jag är ju så jävla easy going. Att hon dessutom skriver bra och får till trovärdiga karaktärer gör ju inte saken sämre liksom. Inte särskilt konstigt att hon plockade hem Augustpriset 2010.

Handling
Joanna har Adhd. Hennes mamma skriver böcker som ingen vill ge ut, trots en succé för ett antal år sedan och pappan sitter i soffan och tittar blint på tv:ns frågesportprogram, sjukskriven för depression. Pengar saknas till mat, kläder och medicin. Livsviktig medicin för att Joanna ska kunna fungera normalt, eller ja normalare än utan i alla fall. Som om det inte vore svårt nog att bete sig någorlunda vettigt i närheten av Audrey, den hemliga kärleken i skolan. Då dyker det upp, det gyllene tillfället att komma över en stor summa pengar. Problemet är bara att om Joanna tar chansen, eller risken, blir hon kriminell. Men hey, vad gör man inte för sin medicin?! Det är ju för ett gott ändamål. Vilket slutar med att hon blir hotad till livet.

Reflektion
Humorn i Jag är ju så jävla easy going får mig att skratta till några gånger, kanske inte de ”dråpliga” situationerna utan Joannas sätt att tänka kring omvärlden. Samtidigt är det en bok som lyfter viktiga ämnen. Föräldrar som inte räcker till. Depression och rädslan hos ett barn för vad en sådan sjukdom kan åstadkomma. Ansvarstagandet för familjen. Att inte kräva mer än vad föräldrarna kan ge, både materiellt och emotionellt.

Kanske kan det kännas lite väl socialrealistiskt emellanåt, men tack vare det rappa språket, Joannas kvickheter och genomtänkta karaktärer funkar det. Jag köper det. Och gillar det. Även om Joanna är en karaktär som jag inte alltid är så förtjust i. Men hon engagerar och det betyder mycket för mig. Rekommenderas!

 

3 reaktioner på ”Jag är ju så jävla easy going – Jenny Jägerfeld

      • Nej, den har inte lockat på samma sätt men har hört andra prata gott om den så lite intresserad är jag ändå. Får se. Börjar nog m den här. Den verkar mer i min smak 🙂

Kommentera

