Jobbet i valet och kvalet

Jag har ett vikariat. Det har tagit en del på krafterna av olika anledningar som jag inte vill gå in på här. Nu har jag blivit erbjuden en tillsvidareanställning. Framtiden kommer vara rätt turbulent på grund av flertalet nyanställningar och en omorganisation, men jag ser hoppfullt på omställningen (jag som egentligen gillar ordning och reda, struktur och förutsägbarhet!) och vill fortsätta arbetet.

Samtidigt fick jag besked om att jag fått en annan tjänst. En tjänst jag varit intresserad av ett tag, men som inte riktigt motsvarar de ekonomiska behoven (endast vik på 50%) eller ger möjlighet till vidareutbildning inom tjänsten samt försvårar möjlighet till kvällsstudier på grund av två sena kvällar per vecka… Och ändå ett jobb jag gärna ville testa. Så gissa om jag har haft huvudbry under veckan, med funderingar kring hur jag skulle göra om jag blev erbjuden det nya jobbet – för tillsvidareanställningen var det ingen tvekan om att jag skulle få, utan frågan var om jag skulle vilja. Och det vill jag. Så det blev nej till det andra jobbet, trots att jag undrade om det var rätt. Men hey, mat på bordet är liksom inte fel heller – eller ja, typ, riktigt så illa hade det inte blivit men med en betydligt mindre inkomst hade det fått skäras ner på en hel del.

Hösten är säkrad, jag vet vad jag gör – på jobbet i alla fall. Tyvärr tror jag att arbetet kommer påverka utsikterna till att skriva så mycket som jag hoppats i höst. Men jag får se de andra möjligheterna och det positiva i allt jag kommer lära mig, och i det jag kommer vara med och utveckla.

 

10 reaktioner på ”Jobbet i valet och kvalet

  1. Ja, grattis! På den tiden jag själv hade ett vikariat på en arbetsplats där jag inte trivdes jättebra (stor omorganisation, avsaknad av chef, flera byten av chef, underbemanning, mycket dålig psykosocial miljö och arbetsuppgifter som jag egentligen inte var så förtjust i…) tänkte jag hela tiden att en fast tjänst ändå var tryggheten, och den grund från vilken jag kunde fundera på vad jag ville göra istället och i så fall söka annat. Nu blev det ingen fast tjänst för mig utan istället långtidssjukskrivning på grund av utmattning. Men en fast tjänst är ändå verkligen att föredra, så fira och njut! Vem vet vad du vill göra om ett år eller två?

    • Åh vad jag känner igen mig i din beskrivning av arbetsplats, dock trivs jag mycket bra med arbetsuppgifterna (tack och lov) och hoppas på en god utveckling i höst med större stabilitet. Annars skulle jag aldrig tackat ja. Och som sagt, vem vet var jag befinner mig om något år… 😉

  2. Som vikarie känner jag att jag inte kan påverka min arbetsplats på det sätt som jag vill. Det finns alltid ”äldre” och ”mer erfarna” som tycker att ”det fungerar ju”. En tillsvidareanställning ger ju en större trygghet och (som andra redan tagit upp) får du tid att fundera på om du vill fortsätta söka andra arbeten eller försöka ändra så att du trivs ännu mer :). Men grattis till dig, vad du än väljer att göra i framtiden!

    • Tack!!! Att påverka en arbetsgrupp med nya fräscha förslag visade sig svårare än jag trott nu under våren (”här ska inget ändras” – ”för så har vi aldrig gjort förr”). Men nu är jag själv (tre slutade och en sjukskriven och inte pga mig 😉 – även om det verkar konstigt…) och har fria händer att utveckla verksamheten som jag vill. Yay!

Kommentera

