Klockan K – Agatha Christie

KLockan K Agatha ChristieTittade på Miss Marple och kom på att jag läste en av Agatha Christies pusseldeckare under semestern i Spanien. Den var översatt till Klockan K och originaltiteln var Towards Zero, vilket jag tycker funkar bättre. Hur som helst figurerade varken Hercule Poirot eller Miss Marple i den, utan någon annan poliskommissarie.

Handling
I Klockan K handlar det om ett antal människor som alla har någon sorts relation till varandra (dvs som vanligt vad gäller pusseldeckargenren). De är mer eller mindre angenäma till sättet, vi har mannen som övergav sin hustru för en yngre kvinna som i sin tur fångade honom i sitt nät genom en noga genomtänkt strategi. Vi har den äldre kvinnan vars testamente ger arvtagaren en stor summa pengar, samt att hon ser till att hennes sjukvårdare får en rejäl andel. Vi har den stilige unge mannen som är betuttad i den unga kvinnan som gifte sig med han som övergav sin fru. Plus att vi har några karaktärer som finns lite i periferin, men som självklart har sina motiv för att eventuellt begå ett mord eller två, allt på grund av kärlek, hämnd eller ekonomisk vinning.

Reflektion
När jag väl fått ordning på alla namn och karaktärer som presenterats blev det en njutningsfull läsning. Jag gillar Agatha Christie och jag gillar den här sortens läsning, speciellt semestertid när jag kan sträckläsa och inte hinner glömma hur det ena eller andra förhöll sig och vem som var vem.

Så vad säga…? En klassisk Agatha Christie, varken mer eller mindre. Underhållande för stunden men Klockan K är ingen bok jag kommer läsa om. Upplösningen tyckte jag ärligt talat var hyfsat fånig. Inte den starkaste av hennes böcker antar jag. Men som sagt, den dög för stunden.

2 reaktioner på ”Klockan K – Agatha Christie

  1. Just den där boken tror jag inte att jag läst av henne, men jag antar att inte ens hon kunde ligga på topp i alla böcker hon hann skriva 🙂

Kommentera

