Tio, elva och tolv tbr

Sookie Stackhouseserien (även känd som True Blood) och böckerna tio till tolv står för de närmsta dagarnas läsning. (Tbr=to be read)

image

Och vad sägs om de otroligt olika omslagen? Nog för att det är insidan som räknas men hallå! de verkar ju inte ens tillhöra samma genre…

7 reaktioner på ”Tio, elva och tolv tbr

  1. Nåt att tänka på om det skulle bli så att man skriver nån form av ”serie”. Ha nåt genomgående tema eller färg eller nåt på omslagen. T.ex att titeln och författarnamnet alltid har samma typsnitt, placering och färg + nåt mer som är gemensamt. Ungefär som när jag gör affischerna till kyrkans gudstjänster. En igenkänningseffekt!

    • Ja men visst är det så man ska tänka! Egentligen har de gemensamma teman, de här tre råkar bara komma från olika utgåvor. Det är inte helt ovanligt att förlagen ändrar omslag vid nytryck. Märkligt dock att de ser ut som chick lit (vänstra), deckare/ ev. SF (högra) – i mitt tycke då. Den i mitten har omslag från tv-serien. De jag läst tidigare har ett helt annat tema och utseende, lite chick lit skräck-aktigt… Får göra ett inlägg om detta knasiga 😉

      • Ja gör det!
        Jag har sett de fem första säsongerna, men aldrig läst nån av böckerna, och kan nog tycka det är chock-lit + skräck, fast samtidigt blev det så överdrivet. Min tanke då var Kulla-Gulla med vampyr/varulvs stuk. Det var när det började komma in älvor och efter det, som jag fick nog. Då blev det mer eller mindre burleskt i mitt tycke.
        Förstår det där med nya utgåvor men synd ändå att de inte håller en hyfsad linje.

      • Usch, serien på tv låter otäck. Böckerna har visserligen sina scener de med, men det är lättare att läsa vissa saker än att se dem. Fortsäter hålla mig till bokserien 😉
        Hysad linje, ja. Det tycker jag med 🙂

      • Jag håller med dig. Många gånger bättre läsa boken/böckerna än se som teve-serie eller film. Även om jag helt klart gillar att se filmer också!

  2. Jag har fortfarande inte läst Charlaine Harris, måste ta och göra det bara jag får loss lite lästid 🙂 Håller med om att omslagen är lite spretiga, men det kan ju ha sin förklaring i det du redan är inne på, alltså att de är olika utgåvor.

    • Jag var motståndare länge till Harris (tyckte kombinationen ”chik lit” och vampyrer lät löjlig) men så läste vi skräck och första boken på en litteraturkurs och efter det blev jag fast 😀

Kommentera

