Dubbla bok(manus)bryderier

slow regard of silent things rothfussJust nu slits jag mellan två böcker och mellan två manus.

Jag läser två böcker samtidigt, vilket i och för sig inte är helt ovanligt. Skillnaden är väl att jag råkar tycka att båda är lika bra och har svårt att besluta vilken jag ska läsa. Dessa underbara bekymmer 😀

Förutom detta bryderi velar jag sedan en tid tillbaka mellan vilket manus jag ska satsa mest på att skriva klart. Det jag skrev under NaNoWriMo:n 2013 (National Novel Writing Month), eller det manus jag skrev hösten 1999 när jag studerade på annan ort (och nej, det blev inte så mycket pluggande under några veckor när jag skrev klart hela manuset…). Gissa hur det gick med de kurserna?!

Manuset från NaNon är en ungdomsbok som för tillfället ligger på dryga 50 000 ord. 1999-års manus finns inte kvar i original eftersom det sparades på en sådan där diskett som sedan försvann, och som man ändå inte kan använda nuförtiden. Men det finns i huvudet. Det är en dystopisk ungdomsbok och jag började skriva på den igen, från början, för två år sedan. Jag kom knappt halvvägs på den innan jag tog en paus för Nanon. Efter Nanon påbörjade jag redigeringsarbetet av mitt ivägskickade manus (fyra förlag kvar att få svar från). De båda manusen har alltså inte rörts sedan dess.

maze runnerJag är lockad av båda. Dystopin för att jag skulle få skriva fritt och ungdomsbokmanuset lockar för att det är relativt klart. Det har en god grund att bygga vidare på, och jag har några intriger jag vill utveckla/lägga till.

Ett kärt bekymmer detta med, som med att välja vilken bok jag ska läsa. Men nog känns manusbryderierna lite tyngre ändå, eller vad säger ni? To be continued 😉

4 reaktioner på ”Dubbla bok(manus)bryderier

  1. Ibland när en läser en bok kan en få idéer till sitt eget skrivande så om du börjar läsa en bok kanske du se vilket manus idéerna du får passar till :p

Kommentera

