Ett manus att skriva vidare på

Då är jag igång. Det blev redigering av Ungdomsboksmanuset. Det jag skrev under NaNoWriMon 2013. Jag har en bas. En grund. Men jag tycker det är lite klent. Dryga 50 000 ord, det räcker inte riktigt till. Nu har jag möjlighet att göra intrigen skarpare. Få till lite mer drag.

Jag skriver i jag-form. Och i presens. Till skillnad från det ivägskickade manuset. Det har tredje persons perspektiv och är skrivet i imperfekt (eller preteritum, som man ju säger numer). Så det gäller att hålla tungan rätt i mun för att hålla ordning på tempuset nu. I manuset alltså. Ja, och kanske annars också… 😉 Statistik Nanon_13

Så här såg det ut alldeles innan jag avslutade manuset då, för snart två år sedan. Målet med Nanon var att nå minst 50 000 ord. Det gjorde jag. Men som sagt. Det är bara en grund. En god grund dock.

Någon som har planer på att skriva under Nanon i år? (National Novel Writing Month – om någon är obekant med begreppet.) Har du lite tid till det och en idé till en bok, då kan jag verkligen rekommendera detta. För att nå målet behöver du skriva uppemot 2000 ord/dag. Det är inte omöjligt. Och riktigt kul när en fixar det!

 

8 reaktioner på ”Ett manus att skriva vidare på

  1. Jamen, varför byter man namn på ett tempus? Helt obegripligt. Känns som om tempus är något ytterst oföränderligt så varför ett namnbyte på just detta av alla ting i universum. Dessutom väldigt svårt att säga det där nya namnet 😉

    • Internationella skäl, ungefär. Mest tydligt blir det om man jämför med de romanska språkens termer för olika sorters dåtid. Men nog sitter det ”gamla” namnet. Som skrivet i sten. Tar tid innan det nöts bort 😉

  2. Vilken perfekt NaNo-kurva 🙂
    Jag ska nog inte vara med i år. Har ett manus att redigera/skriva om först och jag blir nog inte klar till dess tyvärr. 😦 Men jag bara älskar hela grejen med NaNo, det är så himla kul, även fast jag sällan når hela vägen 🙂

    • Tack 🙂
      Jag skulle gärna vara med igen. Har bara gjort det en gång, men med redigering av manus och en kurs som avslutas med exuppg i början av december funkar det inte alls i år 😦 Ja, visst är det en riktigt kul grej!

Kommentera

