I gotta feeling

I helgen bytte jag från mitt ungdomsboksmanus till min ”gamla” dystopi. Det är ganska exakt två år sedan jag slutade skriva på den. Då hade jag börjat skriva under sommaren och kommit halvvägs i oktober. (Bröt för NaNoWriMon då jag skrev nyss nämnda ungdomsboksmanus.) Fast innan sommaren hade jag inte skrivit på dystopin på flera år. Och första gången jag skrev den överhuvudtaget, var när jag kom på idén hösten -99. Jag pluggade i Skövde och satt på tåget när berättelsen kom till mig. Det var bara att ta upp blocket och skriva. Sedan skrev jag ihop hela historien på några veckor – fast på datorn. Den historien, ursprunget, är förlorad på någon gammal diskett. Trist det där med att en inte alltid kan se sin egna utveckling.

Jag bytte manus för att jag vill skriva och inte bara redigera. Vad jag inte tänkte på var att jag måste läsa igenom en halv bok innan jag kan börja skriva. För att skriva ”rätt” på fortsättningen helt enkelt. Så jag började läsa. Petade lite och ändrade något. Och befann mig i redigerarstadiet igen. Men det gör inget.

Fastän jag längtade efter skrivandet gillar jag att gå in i den här dystopin och fixa. Det känns bra. Som att det här kommer bli bra. Rätt nice känsla faktiskt. Den att tro på det en skriver. Om ni är med på vad jag menar…?

Eller vem kan säga det bättre än Black Eyed Peas 😉

4 reaktioner på ”I gotta feeling

  1. Jag tror jag snart är samma läge, att jag ska skriva, men måste börja med att läsa/redigera för att komma ihåg vad jag håller på med.

Kommentera

