Rätt bok i rätt tid – att bli utgiven

Det är inte första gången jag funderat på hur det där med att bli utgiven går till. Förlagen som drunknar i manus. Manus som blir storsäljare. Eller lagervärmare. Svårigheten att ge ut rätt bok. Ligger den rätt i tiden? Har rätt profil för förlaget? För det räcker inte att det är ett bra manus. Och ibland verkar det till och med som att ett sämre skrivet manus som ligger rätt i tiden kan ha större tur med att bli utgivet.

Nej, det är en djungel full med osynliga hinder och ståtliga djur som kan äta upp en. Eller vad en nu ska likna det vid.

Oavsett har jag funderat på vad jag själv ska skicka in. Jag vill inte jaga ”rätt idé” eller så. Jag vill skicka in det som känns rätt. Och jag testade. Men med ett förlag kvar att svara och med föregående refuseringar räknar jag med att manuset jag skickat nu inte varit rätt. Av olika orsaker.

En anledning till att det trots allt känns hyfsat okej att det inte blir det här manuset som blir min första utgivna bok är också att det ligger mig närmre personligen. Det handlar INTE om mig själv, men jag beskriver en värld som är bekant. Till skillnad från dystopin. Där finns inte lika mycket av ”mig”. Världen är inte min.

Kanske är det alltså dystopin som borde vara det rätta manuset att försöka få publicerat. Fast när jag blir klar är väl folk (läs förlagen) antagligen så fruktansvärt trötta på dystopier att det inte har en chans bara av den anledningen. (Och jag som skrev ursprungsmanuset redan -99. Vadå före min tid?!)

Well, well… Jag har satt en deadline och jag ska jobba mot den. Ny chans, nytt försök. Wish me luck 🙂

10 reaktioner på ”Rätt bok i rätt tid – att bli utgiven

    • Ja, det verkar rätt knepigt det där med att vara ”rätt”. Huvudsaken just nu får vara att det känns bra att jobba med dystopin. Att jag faktiskt längtar efter att få sätta mig med den, och vill vrida och vända på varje mening, varje ord… 🙂

  1. Bäst att ligga rätt i sin egen tid liksom. Att mer fundera på vad som är rätt för en själv. Har man tur så gillar förlagen det också.

  2. Jag tror att det viktigaste är att man känner för historien man skriver, annars är det nästan omöjligt att skriva ner den. Sedan får man hoppas att den ligger rätt i tiden också, men det sista är ju omöjligt att förutspå när man börjar skriva. Jag tror att ämnen kan vara bra att tänka på också. Är det ett ämne som det skrivits otroligt många böcker om redan, kanske det är smartare att tänka ut ett som är lite mer udda 🙂

  3. Jag önskar dig verkligen lycka till! Och tror som alla andra här, och som de flesta författare tror jag – att det viktigaste är att skriva något man tror på och själv brinner för. Det är ju aldrig bortkastat att skriva. Om ditt nuvarande manus inte ligger rätt i tiden just nu, så kanske det gör det om fem år, och då är det nästan färdigskrivet, bara att hiva iväg 🙂 Så kämpa på!

    • Tack!!!
      Så tänker jag med, att inget arbete är ogjort. Om det inte leder till utgivning nu – eller ens om några år – har jag iaf lärt mig något om mitt eget skrivande och säkerligen (förhoppningsvis) utvecklats en massa 🙂

  4. Jag instämmer med andra föregående talare. Och att man inte ska tänka tvärtom heller, att ”det är det ju ingen som skriver om”, när man får en udda idé. Kanske är det man själv som förutser nästa ”trend”? 😉 Jag förstår hur du tänker kring dystopier, men jag tror det är en typ av böcker som kommer vara populära en tid framöver. Och huvudsaken är väl att den känns ny och fräsch liksom, inom genren. Med en ny ton, nytt perspektiv, nytt tema eller vad du vill. Så länge det finns saker som inte skrivits inom genren kommer den nog leva en tid till, tror jag. 🙂

Kommentera

