Stormens öga – Leigh Bardugo

stormens-öga-leigh-bardugoStormens öga är andra delen i Leigh Bardugos Grisha-trilogi, om en värld där vissa människor har magiska krafter och där kampen mellan ont och gott är i centrum. En fantasy med härliga ryska toner och en kvinna i hjälterollen.

Handling
Eftersom det är en uppföljare till I ljusets makt vill jag inte avslöja alltför mycket om vad som händer. Men Alina har svårt att balansera sin nya maktposition mot att bara vara Alina. Krafterna hon har inom sig skrämmer henne, men än mer skrämmer Skuggmästaren som tycks finnas i hennes närhet mest hela tiden, även om det är omöjligt. Att hon dessutom har friare runt sig, som visserligen vill nyttja henne för egna intressen för att få makt, underlättar inte relationen till Mal, barndomsvännen och den hon håller av mest av allt.

Reflektion
Stormens öga är spännande och jag sträckläste den mer eller mindre. Jag uppskattar inslagen av myt och saga, och tycker det ryska sätter en fin ton plus gillar att Alina är en ung kvinna som både tror och tvivlar på sig själv. Hon känner av kraften inom sig och märker hur den påverkar henne för att emellanåt ta över. Förmågan att styra sina handlingar, eller inte kunna det, är ett tema som intresserar mig.

Samtidigt blir jag lite trött. Trött på intrigen som känns hoppfull ena sekunden och hopplös nästa. Vändningarna passar mig inte riktigt och jag tycker emellanåt att de är förutsägbara. Dessutom finns något stereotypt över vissa bikaraktärer. Som tur är är de just det, bifigurer. Jag slipper dem alltså för det mesta.

Behållningen är den spännande handlingen (trots att den känns förutsägbar i vissa lägen och samtidigt överraskar riktigt härligt vid några tillfällen) och de väl beskrivna miljöerna. Sista boken i trilogin, Ur askan, längtar jag faktiskt efter. Och visst är titeln lovande?!

Nyfiken? Läs lite mer från när jag lade ut ett smakprov från boken. Och gissa vad?! Filmrättigheterna har sålts för dem. Så snart kanske de går att se på bio också. Men tills dess. God läsning!

Köpsugen? Då kan du hitta boken t.ex. här, eller här.

Tack Gilla förlag för recensionsexemplaret!

3 reaktioner på ”Stormens öga – Leigh Bardugo

Kommentera

