Lycka! – Jag ha fått skriva

Eftersom jag plockade upp mitt manus för den dystopi som jag skrev på för två år sedan, innebär det att jag återigen befinner mig i redigerandets förlovade land. Med två års redigerande bakom mig (på mitt ungdomsmanus), är jag mest sugen på att skriva, och för att kunna det måste jag först ta mig igenom den drygt halva bok jag redan skrivit. Alltså redigerar jag igen.

Men nu har jag skrivit. För jag ändrade inledningen på ett kapitel.

Igår skrev jag därför 1180 ord. Ljuva lycka. Att få skriva.

Jag skrev utan att bry mig om hur jag skrev. Självklart visste jag vad jag ville skriva, men lät också karaktärerna agera utan för mycket styrning. Hur skulle de bete sig? Vilka är de om jag låter fingrarna styra mer än hjärnan? Och det utkristalliserades en scen som förvånade mig lite. En av mina bifigurer reagerade nämligen starkare och på ett annat sätt än jag förväntat mig. Medan de andra betedde sig mer eller mindre som jag trott. (Ähum… planerat.)

På en timma fick jag alltså till en scen som saknats och jag känner att kapitlet fick en ny dynamik. Mina bifigurer blev rundare. En scen som var tråkig blev bättre. Det finns en hel del att göra med det jag skrev men det är en start. Och någonstans måste ju vare litet avsnitt börja.

Så nu, redigera.

 

3 reaktioner på ”Lycka! – Jag ha fått skriva

Kommentera

