Inte roligt att skriva?! Mr Martin då…

… jag skakar på huvudet när jag läser det. Herr Jättekänd-för-sina-fantasyböcker-som-blev-tvserien-Game-of- Thrones-George RR Martin säger i en intervju med Bokhuset att han inte tycker det är roligt att skriva.

What, liksom?!

Han beskriver att han betraktar skrivandet som ett jobb. Jaha, tänker jag. Men om jag har ett jobb så vill jag att det ska vara roligt. Varför annars gå till jobbet? Enbart för kollegornas skull?

Jag undrar om inte han fått det hela om bakfoten. Att jobba kan inte alltid vara det roligaste vi gör för att få våra inkomster som gör att vi kan leva hyfsat drägliga liv, men för mig behöver jobbet vara roligt för att jag överhuvudtaget ska gå dit och göra det jag måste göra där.

Skulle inte själva skrivandet vara roligt, utan bara resultatet vilket han menar är bäst med skrivandet, då skulle jag inte skriva. Självklart är det fantastiskt att känna sig färdig med en bok – men vi stackare som ännu inte blivit publicerade kan inte ens njuta av en liten inkomst på skrivandets resultat.

Nja… Kanske läste jag intervjun helt fel och har själv fått allt om bakfoten. Eller har jag måhända fel syn på både arbete och skrivande. Ska man kanske tycka att det är lite jobbigt (med både och) och ska man kanske vara lite ”svår” som författare? Vad säger du?

16 reaktioner på ”Inte roligt att skriva?! Mr Martin då…

  1. Tycker att många pratar om hur jobbigt de tycker att det är att skriva. Och visst är det tufft ibland, när saker inte går som jag vill. Men för mig är det en del av grejen. Att kämpa lite gör det skönare att lyckas.

    Och dessutom är det lite (mycket!) av ett i-landsproblem att klaga på att det är tråkigt att göra något som man inte är tvingad till. Om man inte gillar det kan man alltid välja att göra något annat.

    • Ja, visst är det tufft att skriva bitvis, men det är ju en del av utmaningen och som jag ser det en del av att utvecklas. Och ja, att kämpa lite gör det verkligen skönare att lyckas 🙂

  2. Jag tycker att man hör det där ibland, att vissa författare verkligen inte gillar att skriva, att det typ är helt plågsamt och bara är blod svett och tårar hela tiden. Inte från så många, men från en del. Antar att det faktiskt är en personlighetsfråga. För jag håller med dig om att det borde vara roligt att gå till jobbet och att om det är så plågsamt så borde man kanske välja något annat. Men jag tror att en person som måste skriva, måste skriva helt enkelt, och det kanske inte är roligt bara för att man måste – i alla fall inte för alla. Så jag tycker helt enkelt lite synd om Mr Martin. Trots att vi inte blivit publicerade ännu, så har vi ändå något som den mannen inte har: skrivglädjen (i alla fall då och då, min skrivglädje har för tillfälligt försvunnit – men jag litar på att den kommer tillbaka, för det gör den alltid).

    • Att skrivglädjen försvinner ibland är väl en naturlig del av livet. Trist då att vara författare med mängder av förväntansfulla fans som väntar otåligt på nästa bok och inte kunna prestera utan att känna ett tvång. För Mr Martin verkar det dock som att han alltid tyckt skrivandet varit lite jobbigt och då undrar jag lite hur det kommer sig att man ”blir” författare, men vem vet, även han kanske hade skrivglädje och skrivlust som drev på en gång i tiden…
      Hoppas du snart få tillbaka din skrivlust iaf 🙂

  3. Mario Puzo (han som skrev boken ”Gudfadern” som sedan blev en stor succé även på film), tror jag sa vid något tillfälle att han endast gjorde det för att tjäna pengar. Han är ju död nu, så jag vet inte om han kanske ändrade sig sedan. Dit jag vill komma är att en del kanske har det som mål, alltså att bli rika. Och även om det inte är vanligt, så blir ju en del väldigt rika bara på att ha skrivit en bok. Jag kan tänka mig att om det är drivkraften till varför man skriver, blir det nog ganska jobbigt om man måste fortsätta även efter man skrivit den första boken. Men det är bara en gissning från min sida 🙂

  4. När man som Georg RR Martin blivit en succé så kanske det kommer krav från olika håll på att man ska skriva som gör att eventuell skrivglädje kanske blir lite avmattad. Fast hans uttalande kan också vara att han är trött på att få försvara att han har ett så ”roligt” jobb? 🙂

    Jag tror att skrivande helst ska vara både roligt/nöje OCH tråkigt/jobb. Man måste älta och fundera igenom och ändra om det ska bli okej för andra att läsa på slutet. Eller i allafall måste jag det, och det behöver inte vara roligt varje sekund.

    Men visst kan en bli sur – vad ska den attan klaga på, liksom! 🙂

    • Självklart är skrivandet svårt ibland. Så är det ju. Och med detta skrivande och liksom med andra arbetsuppgifter kan det vara en rätt ansträngande utmaning. Men att beskriva det som tråkigt… nja, det känns ju bara för trist alltså 😉 Nej, herr Martin tycker jag nog allt beklagar sig på ett litet underligt sätt. Fast det är klart han kan ju vara trött på att försvara sitt ”roliga” jobb, precis som du säger 🙂

  5. Håller med dig! Om inte ett jobb är roligt och man inte måste gå till det jobbet, varför fortsätta! Okej! Pengarna som sagt. Men vi som inte (ännu) blivit publicerade och inte tjänar nåt på det vi skriver – varför fortsätter vi om det nu inte vore roligt! För visst är det roligt! OCH skitjobbigt ibland! Och skrivkramp och sirapshjärna! Men OCKSÅ! Den mest fantastiska känsla när man märker man fått till nåt riktigt härligt!
    Då får man både gåshud och lyckofnatt.
    Och jag tycker det känns som att det är det enda jag egentligen riktigt kan – även perioder då jag inte kan! Inklusive det där med foto/bilder. Satt med Apple-teven i går och frossade i flikr – och kände mig totalt värdelös och okunnig.

  6. Det finns nog bitar i skrivandet som inte är det minsta kul, tycker jag. Inte det där att upptäcka och så. Men jag kan förstå Martin, alltså att hålla koll på hela universumet han skapat, jisses, inte lätt det inte. Då kan man bli lite avig.

    • Det finns ju bitar i alla jobb som inte känns kul synd bara att en författare som Martin säger att det inte är roligt. Jag som tycker han lyckats jättebra hade tyckt om tanken att han skrivit med glädje. Åtminstone tills hans böcker blev en världshit för att han får svårt med skrivandet då känns väl nästan bara naturligt. Vadå prestera nu liksom 😉

  7. Ett bra resultat kan vara morot nog. Jag hatar att skriva uppsats, men jag älskar att läsa dom i efterhand och njuta av hur jag utvecklades längs processen, hur jag fick fram mina slutsatser och hur slutprodukten blev. Kanske är det samma för vissa författare?

Kommentera

