Inget att göra – då blir det gjort

Så, under en dag när jag inte hade något inplanerat arbetade jag med att redigera mitt dystopiska manus. Det ledde till att närmare 27000 ord blev granskade och redigerade igår.

Jag gick igenom cirka 1o kapitel och under redigeringen ägnade jag väldigt mycket tid åt några få sidor som jag inte alls kommit överens med hittills. De har känts styltiga, stolpiga och pratiga.

Andra sidor läste jag snabbt igenom utan att korrigera överhuvudtaget. De känns liksom färdiga.

Det är de svåra tycker jag. Att vissa sidor kan ha ett sådant flyt, medan andra motarbetar mig. Jag ändrar, men blir ändå inte nöjd. Jag tar bort och skriver nytt, men blir fortfarande inte nöjd. Tanken med dem nu, är att fundera på om de behövs. Och om de behövs hur kan jag ändra dem så att de blir lika de andra? De som flyter på som om de redan vore färdiga.

Men tills dess, framåtrörelse. Jag vill inte fastna för mycket i redigering nr 1. Det finns nog tid att ta sig an problemet i nästa och nästkommande redigeringsomgång tänker jag. Trots deadline. Eller?

2 reaktioner på ”Inget att göra – då blir det gjort

  1. Vad duktigt jobbat! Jag tror som du att det kan vara bra att fokusera på en sak i taget i de olika redigeringsomgångarna. Först och främst bör väl berättelsen fungera i stort, sedan kan man gå ner på detaljnivå.
    Dystopi låter intressant. 🙂

Kommentera

