Musik såklart för rätt känsla

När jag skrev min dystopiska historia för alldeles för många år sedan kopplade jag den inte till någon musik, men sedan när jag återupptog den för drygt två år sedan då gjorde jag en spellista till den. För då kändes det som att den och musik hörde ihop. Och inte vilken som helst. Det blev en musikbakgrund med då populära band som Bastille, Imagine Dragons och Fun. Plus en del hårdrock med t.ex. Avantasia, Evenescence och Within Temptation.

Nu när jag skrev/redigerade i helgen tog jag upp den spellistan och direkt fördes jag in i en känsla av att befinna mig i min dystopiska värld. Märkligt det där hur en känsla kan förstärkas av musik. Magiskt. Jag hade glömt det. Trots att jag under NaNoWriMo-skrivandet 2013 lade upp en spellista som speglade huvudpersonen i min ungdomsbok och det slutade med att jag under november nästan hela tiden lyssnade på Taylor Swift som jag faktiskt inte lyssnat på alls innan, mer än när jag råkat höra henne på typ radion.

Fler än jag som kombinerar skrivandet med viss musik kopplat till ett visst skrivprojekt?

 

3 reaktioner på ”Musik såklart för rätt känsla

  1. Skriver alltid till musik. Det är så skönt att hitta både rätt stämning och ibland rent av ord som stämmer med det man håller på med.

Kommentera

