Mer om musiken och nu med Richard Marx

Efter mitt inlägg om att ha rätt musik till sina skrivprojekt kom jag på att redan när jag var 12, 13 år fick jag ett helt uppslag till en berättelse utifrån Richard Marx och hans superhit Hazard. Jag hade visserligen lite svårt att fullt ut begripa vad låten handlade om, men fick en stark känsla och en historia ”kom till mig” och ville bli berättad. Det vara bara att sätta in kassetten i stereon och spela in låten om och om igen. Japp, kassett. Gud vad gammal en är 😉

Hur som helst blev det att låten gick på repeat och jag försökte för första gången i mitt liv skriva på skrivmaskin. För en sådan fanns hemma, av vilken anledning begriper jag inte för den samlade mest damm i någon garderob. Så där satt jag och skev tills färgbandet tog slut. Då gick jag tillbaka till att skriva för hand. Det dröjde nämligen några år tills vi hade en dator hemma (Återigen – vad gammal jag känner mig när jag skriver det här!).

Så detta att skriva till musik för rätt känsla… Det började helt enkelt med att jag skrev för att en låt gav mig ett helt uppslag. Och berättelsen, hur gick det med den? Inte en aning. Det minns jag inte. 🙂

4 reaktioner på ”Mer om musiken och nu med Richard Marx

  1. Åh den där låten är helt fantastisk ju! Har faktiskt hört den en del på sistone. Jag tror den har inspirerat många. Jag kan också få sån inspiration av att lyssna på musik, tex så lyssnade jag jättemycket på denna när jag skrev min första bok: https://www.youtube.com/watch?v=1lWJXDG2i0A och jag har även fått en riktigt inspirationskick av denna i andra sammanhang: https://www.youtube.com/watch?v=nIjVuRTm-dc Musik är en fantastisk källa till inspiration 🙂

    • Hazard är fortfarande en favorit 🙂
      Visste inte att Petty sjöng Free Fallin också en bra låt. Och visst är musik en värdefull källa till inspiration. Jag hade bara glömt det lite grann 😉

Kommentera

