Bokcirkelval

Att vara med i en bokcirkel är riktigt roligt. Jag läser böcker jag i annat fall inte skulle ha läst – åtminstone de gånger jag tar mig samman och faktiskt läser de valda böckerna som ligger lite väl långt från trygghetszonen som oftast utgörs av ungdomsböcker, dystopier och fantasy eller vissa klassiker och chick lit.

Sist dissade jag visserligen Vi måste prata om Kevin, Lionel Shriver eftersom jag kände att den skulle vara för tung (Kevin sköt ihjäl lärare och elever på sin skola) och jag tänkte att jag har nog med dysfunktionella familjer på jobbet. Jag kände inte för att läsa om dem också. Däremot ångrar jag att jag inte tog mig samman och läste dagens bokval Sara Lövestams Hjärta av jazz, en ungdomsbok som de andra överlag gillat. Men det går väl att ta igen, tänker jag.

Eftersom jag lämnade cirkeln innan nästa bok bestämdes är det med stor spänning jag inväntar besked om det blev boken jag föreslog: Av oss blev det aldrig några riktiga damer, en antologi med 18 berättelser om könsroller och feminism, eller om det blev någon av de andras förslag. Bra förslag det med, men det är ju ”min” bok jag helst vill få vald. 😉

collage kevin jazz damer

 

Kommentera

