Skrivtips 26 – Vad är väl ett namn?

Idag skriver jag om vikten av rätt namn på sina karaktärer. Karaktärsnamnen bidrar till att skapa en helhet. Med ett namn kan du t.ex. sätta en känsla för vem karaktären är, vilken bakgrund den har och i vilken tid den lever.

Vad väcker t.ex. namnen Astrid och Rebecka hos dig?

Det kan hända att fler känner och tänker som du inför vissa namn. Dessutom är namn, i viss mån, generationsbundna . Dubbelnamnen har inte riktigt kommit tillbaka än, men jag tror att de inte ligger långt bort eftersom populära namn på barn som föds idag är namn som var vanliga för generationen gammelmormor/-morfar/-farmor och gammelfarfar. På ett ungefär då…

Dessutom finns viss klassbetoning på namnen. I Sverige talar vi inte så mycket om olika samhällsklasser men de finns ju. Vad heter en svensk pojke eller flicka som växer upp i ett helvitt område där de boende tjänar långt över medelsnittet? Eller ett svenskt barn som växer upp i områden med arbetslösa och många som tjänar långt under medelsnittet? Vad heter man i olika generationer om man kommer från andra länder? Följer deras namncykler ens samma mönster som våra?

För att skriva trovärdigt krävs alltså viss research emellanåt och den kan vara viktig att göra för de namn man väljer. Så att rätt känsla skapas. Så att läsaren placeras rätt i tid och rum.

Okej, då har du lyckats hitta rätt namn till dina karaktärer. Vad händer om du bryter detta och sätter ”helt fel” namn på din karaktär. Hur påverkar det hur du ser på henne eller honom?

Själv råkade jag när jag återupptog en historia efter något års uppehåll skriva fel namn på en huvudkaraktär. Det slutade med att jag beskrev honom annorlunda. Han blev hårdare till sättet. Bara för att namnet påverkade min bild av vem han var. Nu ville jag inte ha honom sådan och förstod inte vad som hände. Men när jag insåg namnbytet skrattade jag gott åt mig själv, bytte tillbaka och skrev om. Han blev den jag tänkt mig igen En mjukare kille.

Denna trendkänslighet och vaksamhet för namn kan dock leda till att karaktärerna kommer att heta samma. Välj kanske inte toppliste-ettorna av namnen för vilket år de nu må vara födda. Kanske kan det vara idé att kika lite neråt på listan om du vill vara mer unik.

Själv har jag vid några tillfällen prickat in  namn som figurerar i internationellt kända dystopier och känner att det inte är jätteroligt att flera av mina karaktärer heter samma som välkända böckers huvudpersoner. Jag har alltså inte härmats, utan råkar bara vara lite trendkänslig. 😉

Kan hända att jag är namnpetig, men det skulle vara roligt att höra hur andra tänker? Fler med namnbryderier? Oavsett vilket, lycka till med namnvalen!

 

 

 

6 reaktioner på ”Skrivtips 26 – Vad är väl ett namn?

  1. Jag lägger tyvärr inte ned så jättemycket energi på namnen, men känner att jag kanske borde skärpa mig. Försöker alltid tänka tidstypiskt, vilka namn var vanliga det året då karaktären föddes? Sedan har jag ju alltid en bild av hur karaktären ser ut i huvudet och försöker välja ett namn som jag tycker passar utseendet. Och det är väl något som är väldigt färgat av mina egna upplevelser av namnet och delas förmodligen inte av andra 🙂

    • Det låter ändå som att du tänker till en hel del 😊 Och visst har man väl sina egna tankar om vem som passar i vilket namn och att andra kan tänka annorlunda. Vet både vänner och bokkaraktärer som jag gärna skulle döpa om utifrån att jag tycker de har ”fel” namn 😉

  2. Namn är svårt, särskilt när det kommer till bikaraktärer. Jag har oftast redan ett namn på huvudkaraktären långt innan jag börjar skriva, samt på nära personer omkring henne, och för det mesta har jag utgått ifrån val av namn när jag tillsätter personlighet. Jag tänker mycket på hur det låter, om det är ett smeknamn eller om huvudkaraktären vill att man uttalar hela namnet. Låter namnet hårt att säga? Då kanske en kaxig personlighet döljer sig bakom. Om det istället låter mjukt kanske mer naivitet passar.

    Sedan tycker jag det är viktigt att se på omgivningen (precis som du skrev). Vad har de runt omkring sig som format dem till dessa personer? Det finns mycket att säga utifrån namn. För inte så länge sedan läste jag en artikel om ”typiska kåkfararnamn”, där alla (manliga) namn som slutar med y/ie är mer vanliga än andra, som Conny, Tommy, Jimmy osv.

    Det kan även ta tid för mig att hitta ett namn. I ett tidigare manus hade jag en tjej som hette X och agerade Z. Det gick lite sådär, testade att ändra namn ett flertal gånger och inte förrän hon bytte kön föll det på plats. Hon var en han från början och genast kändes allt så självklart. Namnet klingade dit direkt och han är fortfarande en man och har fortfarande samma namn som jag först gav honom.

    Jag skriver i flera genrer, (magisk realism, skräck och fantasy) och det händer då ganska ofta att namn inte riktigt ”är av den här världen”, men jag försöker ändå tänka på det jag skrivit ovan och har några regler uppsatta för mig själv: 1. Det måste vara namn som går att uttala, 2. Det ska låta som riktiga namn, 3. Det får inte vara taget eller låta alldeles för likt något varumärke

    Grubblade en dag på namnet ”Nike”, där man uttalar varenda bokstav och inte som sportmärket ”najk”, efter att jag mött en person som hette så. Beslutade mig dock för att det inte går att använda eftersom text är text och det kommer inte att utläsas som jag vill. I någon film eller serie som jag såg någon gång fanns en karaktär med namnet Kiruna (uttal ki-Runa), men det fungerar ju inte heller, i alla fall inte om man medvetet vill att personen ska förväxlas med staden.

    Ja, jag kan väl säga att jag tänker rätt mycket på namn ;).

    • Som barn läste jag en bok där en kille hette Love vilket inte uttalades som engelskans kärlek men just den förklaringen missade jag och störde mig därför enormt på hans namn.
      Kåkfarar Jimmy och de andra stötte jag på när jag jobbade i kriminalvården och jag inbillar mig at de framöver kommer heta Liam och Robin med tanke på dem jag träffar idag i mitt sociala arbete och som är på glid 😉

  3. Lägger ner mängder av tid på namn. Och blir de fel, så precis som du, så får man jobba om det en gång till. Men ja, det är himla viktigt att de heter rätt. Också att namnen betyder rätt så att mjukisar inte blir hårda.

Kommentera

