Utskrivet

Tryckte ut några sidor och kikade på i helgen. Att läsa sin egen text på papper är lite… magiskt. Det blir en annan känsla och fel upptäcks så oändligt mycket lättare. Tycker jag i alla fall. Fler som känner så?

Synd bara det här med slösa på papper. (Även om jag skriver ut på båda sidorna.) Annars hade jag gjort det oftare. 🙂

10 reaktioner på ”Utskrivet

  1. Jag känner igen mig. Jag kan ha läst igenom en text på datorn flera gånger, men när jag skriver ut den och läser hittar jag ändå en massa stavfel och ord som fattas. På skärmen är det som om min hjärna fyller i luckorna av sig självt efter ett par genomläsningar 🙂

  2. Att läsa texten från papper är bäst tycker jag också. Ibland när jag vill läsa men är lite snål brukar jag ändra typsnitt och bredd i worddokumentet och då märker jag lättare felen.

  3. Ja, eller jag vet inte längre. Förut har jag alltid in något läge tryckt ut en pappersbunt och läst från den. Men inte lika mycket längre, nu läser jag rätt ofta via skärm. Utom om det är något speciellt som gör att jag liksom vill känna pappret, lite så där som du säger.

  4. Jag behöver skriva ut för att få rita pilar, sudda över ord och markera i marginalen (comments-funktionen i word fungerar inte alls lika bra). Jag behöver sitta med pennor i flera olika färger för att se vad det är jag egentligen håller på med. Redigeringsprocessen med papper är någonting jag ofta drar mig för att göra eftersom toner till skrivare är dyrt (och man slösar papper). Jag gör det med alla mina manus, när jag kommit till den punkt då jag inte längre kan redigera från datorn. Efter ett tag blir man ordblind på det mesta. Att ändra typsnitt i dokumentet är en kortsiktig lösning, för när man väl vant sig vid det nya faller man lätt in i gamla vanor.

    • I min sista redigeringsomgång är det endast papper som gäller. Då hjälper varken marginaljustering eller typsnittsändring. Och även då kan det bli en del kommentarer och pilar, sånt jag inte gör i datorn utan ser bäst på papper.

Kommentera

