När jag lät dig gå – Gayle Forman

när jag lät dig gå foremanNär jag lät dig gå, Gayle Formans lätt fristående fortsättning på Om jag stannar, var otroligt mycket bättre än jag kunnat föreställa mig. Jag slukade den och önskade att den aldrig skulle ta slut. Men det gjorde den alldeles för snabbt – bara 223 sidor. Suck.

Handling
Adams flickvän Mia var med i en svår bilolycka för flera år sedan. Efter det blev sig inget detsamma. Han, som nu är stor stjärna och frontfigur i ett band kommer varken överens med resten av bandet eller sig själv – eller resten av världen för den delen heller. För att komma vidare måste han göra upp med det som har varit. Oavsett hur svårt det blir för honom att möta minnena, och då även Mia.

Reflektion
När jag lät dig gå är en finstämd och välformulerad bok. Adams svårmod lyser igenom de mjuka orden och jag känner med honom. Lider med honom. Jag hoppas att han ska hitta ut. Hitta ljus och hopp. Tilltro på sig själv och en förmåga att blicka framåt. Adams karaktär gör mig engagerad. Faktiskt än mer engagerad än vad Mias karaktär och tragiska livsöde gjorde i första boken. Kanske är det ett sorts hjälte-komplex? Save the bad guy… 😉

Oavsett vilket är När jag lät dig gå en bok jag verkligen rekommenderar. Det blir nog lättare att förstå och ta till sig den om du läser Om jag stannar först. Så du får bakgrunden med dig. För böckerna skapar en fin helhet. Och jag är glad att de utgjorde en del av min läsupplevelse under 2015.

Köpsugen? Du kan hitta När jag lät dig gå t.ex. här och här. Eller så kan du låna den på biblioteket. Det gjorde jag. Även om det är en bok jag allt skulle vilja ha i hyllan för omläsning någon gång framöver.

Jag passar dessutom på att ta tillfället i akt och hälsa en ny följare välkommen 🙂 Jättekul att du läser och vill följa min blogg!

 

En reaktion på ”När jag lät dig gå – Gayle Forman

Kommentera

