Antingen eller – skriver i omgångar

Jag tenderar att vara antingen eller när det kommer till skrivandet. Det vet jag sedan förr. Och nu har det varit så igen i några dagar. Det positiva med att befinna sig i ett på-läge när det kommer till skrivandet är att jag får gjort otroligt mycket. Som om jag tar igen alla andra dagar, veckor och rent av månader när jag nästan inte gjort något alls.

Därför kan jag stoltsera med att jag åstadkommit 8445 nya ord i mitt dystopimanus de senaste tre dagarna. I sidmängd –  skrivet med 12 punkters Times New Roman och 1,5 radavstånd – innebär detta alltså 23 sidor (mycket dialog). Dessförinnan ägnade jag dessutom en liten stund med att läsa igenom ett fyrtiotal sidor. Ingen större redigering kommer krävas av dem, mer än mindre ”vanliga” justeringar för att göra texten skarpare och mer ”boklik”. Däremot behöver jag göra en större omskrivning av några sidor eftersom jag löst ett problem på ett sätt jag inte längre tycker är trovärdigt. Fast jag suger på den karamellen ett tag till.

Photo from Orange County Organizing http://www.blog.orangecountyorganizer.com
Photo from Orange County Organizing http://www.blog.orangecountyorganizer.com

Med några lediga dagar till innan jobbandet drar igång på riktigt hoppas jag skriva ännu ett antal sidor. Det skulle i så fall innebära att jag befinner mig i sista tredjedelen av min ”lilla” bok. I nuläget har jag ingen koll på hur många sidor det rör sig om sammanlagt. Jag skriver nämligen i olika omgångar där jag lägger mellan 15 till 20 sidor i varje omgång – dvs i varje dokument. På något vis känns det lättare att genomföra en redigering när jag öppnar ett mindre dokument och enbart har ett tjugotal sidor framför mig, jämfört med att öppna ett dokument som består av flera hundra sidor då. Låter det vettigt? Hm, ja, det är i alla fall så jag gör. Hur gör ni andra? Samlar allt i samma dokument?

6 reaktioner på ”Antingen eller – skriver i omgångar

    • Flitig i perioder. Behöver mer än någon halvtimma då och då och de sista dagarna har varit perfekta. Inget som distraherat mer än några kortare utflykter och något litet besök 🙂

  1. Väljobbat ju! Och jag samlar allt i ett dokument, låtsas inte om de övriga sidorna utan fokuserar på de jag ska jobba fram. Men förstår att det där kan vara en bra lösning och då ska man ju använda den.

    • När jag haft allt i ett dokument har jag haft svårt att komma framåt. När jag gick manusskrivarkursen gjorde vi 20 sidor på två veckor och fick feedback på dem och så höll vi på under en termin. Ett koncept jag behållt efter det.

  2. OJ! Vad mycket du skrivit! Smart att dela upp texten i olika dokument om arbetet blir mer effektivt på det sättet. Själv har jag allt i ett dokument. För mig är målet att nå nästa kapitel och allt det andra som ligger efter det tänker jag inte så mycket på.

    • Själva skrivandet spelar ingen större roll om jag gör i ett dokument eller flera egentligen, även om risken finns att jag ägnar tid åt sådant jag inte borde ägna tid åt då. Utan uppdelningen i olika dokument är mest effektiv för redigerandet sedan. För då kan jag verkligen fastna om jag har för mycket framför och bakom mig 😉

Kommentera

