Tillbakablick och framåtblick

Hos Michaela hittade jag en lista med frågor som ger ett avslut av år 2015. Inte bara frågor om böcker eller skrivande. Och eftersom jag inte är superpersonlig här på bloggen utan håller mig rätt mycket till ämnen som böcker och skrivandet tänkte jag att jag kanske skulle bjuda på lite mer av mig. Får se hur det går. Några saftiga avslöjanden kanske? 😉

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut?
Jag hade influensa några gånger i våras och då fick jag läkarintyg för första gången. Det har jag aldrig gjort förr. Varit hemma med läkarintyg alltså.

Genomdrev du någon stor förändring?
Tja… På jobbet ändrade jag om hur vi arbetar med stödgrupper för barn.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar 2015?
Ja. (Och nu 2016 verkar det som om alla kommer bli det.)

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?
Den ödesdigra dagen då jag i början av juli med några sekunders mellanrum tackade nej till ett jobb jag blev erbjuden här i Göteborg och tackade ja till att låta mitt vikariat (som är på pendlingsavstånd) gå över till en tillsvidareanställning. Där har jag ett riktigt Sliding Doors-moment och jag har flera gånger undrat hur livet skulle sett ut idag om jag valt annorlunda.

Dog någon som stod dig nära?
Nej. Inte någon som stod mig mindre nära heller. Tack och lov.

Vilka länder besökte du?
Spanien. Och Gibraltar – dvs Storbrittanien 🙂

Bästa köpet?
Ny dator. Och en kappa på second hand. Från Zara.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
I somras var jag riktigt glad över att mitt vikariat gick över till en tillsvidareanställning. Bäst med det var att jag fick göra om en verksamhet utifrån hur jag ville ha den.

Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016?
ORK!

Vad önskar du att du gjort mer?
Sökt nya jobb.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Ältat allt knasigt med jobbet.

Bästa boken du läste i år?
Jag tror det är När jag lät dig gå, Gayle Forman. Eller The Art of Being Normal av Lisa Williamson. Och bästa bokserie var helt klart The Maze Runner-serien.

Största musikaliska upptäckten?The Phantom and Christine
Att The Phantom of the Opera sätts upp i Stockholm till hösten. Och vi har biljetter – i december! Den som väntar på något gott liksom 😉

Vad var din största framgång på jobbet 2015?
Att jag fått utforma en verksamhet som jag vill ha den.

Största framgång på det privata planet?
Att jag redigerade klart mitt ungdomsboksmanus i våras och skickade till förlag. (Ännu inte svar från alla.)

Vad spenderade du mest pengar på?
Resan till Spanien. Eller datorn? Eller kanske ett par klänningar från Desigual?

Något du önskade dig och fick?
Jag önskade mig ett annat jobb som jag fick – men som jag tackade nej till(?!).

Något du önskade dig och inte fick?
Önskade få gå Skrivpedagoglinjen på distans men blev reserv och kom inte in.

Vad gjorde du på din födelsedag 2015?
Jobbade.

Vad fick dig att må bra?
Min man och mina katter. En treenighet som helar.

Vem saknade du?
Vissa vänner som jag inte hade tid/ork att träffa så ofta som jag ville.

De bästa nya människorna du träffade?
Några nya goa och kloka kollegor som tillkommit här under hösten.

Mest stolt över?jag då och nu
Stolt vet jag inte. Men jag är nöjd över att jag gick från brunt hår till blont.

Högsta önskan just nu?
Att få ett nytt jobb som ligger närmre hemmet. För då kommer jag få mer tid över och, gissar jag, mer ork också att göra sådant jag knappt gjort överhuvudtaget sedan jag började på min nya arbetsplats. Som att träna. Som att träffa vänner. Som att skriva mer kontinuerligt även under veckorna och inte bara på helgen. Och då skulle jag kanske även kunna gå någon kvällskurs. Eller distanskurs.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Bli bättre på att träna och att skriva på helgerna.

Vadå jobbcentrerade svar?! Inga stora avslöjande om mig direkt. Men. Arbetet betyder mycket när det tar upp all ens tid och då också mycket av ens kraft. Dessutom har det varit ett jobb som sedan jag började i januari, svängt kraftigt fram och tillbaka. Dalarna har varit riktigt djupa och topparna… Ja, de har inte riktigt nåtts. För många hinder. Men jag hade god tilltro om bättring i somras. Tyvärr blev det inte på det viset. Kanske kommer bättringen nu i vår?

Så, med stor förhoppning om att det enbart kan bli bättre satsar jag på att fortsätta göra ett gott arbete – och samtidigt söka nytt. Wish me luck!

 

9 reaktioner på ”Tillbakablick och framåtblick

  1. Kul att du använde samma lista! Men oj vilket år du haft, låter tungt allt det där med jobbet. Hoppas det stabiliserar sig i år! Hoppas också du får träningen i gång, själv mår jag mycket bättre efter att jag igen fick regelbundenhet i min träning i höstas.

  2. Kul att läsa dina svar. Jag har en liknande lista som jag svarat på i fem år (tror jag). Många av svaren blir desamma, men vissa förändringar sker!

Kommentera

